gebroken distributieriem
gebroken distributieriem
Wie kan mij uit de brand helpen met kennis en ervaring?
Gister rijd ik met mijn auto weg en na ongeveer 20 mtr slaat de moter af. Ik kan hem met wat moeite aan de kant van de weg zetten. Starten geeft een huilend geluid van een startmotor die wel draait maar de motor niet meeneemt.
De Wegenwacht gebeld en ja, de distributieriem is kapot, zijn kapot, want er zitten er volgens mij twee in.
De Wegenwacht zegt dat het probleem wel wat groter zal kunnen zijn omdat de mogelijkheid bestaat dat door het niet meer op tijd en goede draaien van de nokkenassen er schade kan zijn opgetreden aan de kleppen en/of aan een of meer cylinders.
Mijn verweer was, het is een oude auto met een oude motor en die mototren werden wat ruimer gedimentioneerd het kan best meevallen.
Vervolgens heb ik een Volvodealer gebeld en het eerste dat ik te horen krijg is, dat de schade wel groter kan zijn. Bij mijn verweer krijg ik als antwoord dat alleen de jongens in de werkplaats dat kunnen weten en zeggen nadat ze de auto hebben opengemaakt. Ik zou dat ook zeggen wanneer ik in een geragebedrijf zou werken, handel is handel en je wilt de klant geen fouten dingen voorhouden en ook niets voorspeigelen dus je gaat van het ergste uit.
Maar als particulier in een oude auto rijdend wil ik graag een echt eerlijk onafhankelijk antwoord.
Is er kans op schade of is de motor inderdaad zo ruimgedimentioneerd en dat het alleen maar een kwestie is van twee nieuwe riemen, misschien een nieuwe spanner en uiteraard weer een goede afstelling voor de juiste synchronisatie van de kleppen en ontsteking.
Wie kan mij uit de brand helpen. De auto is een740 GLE 16 klepper en de motor dacht ik een B204E benzine.
Bij voorbaat dank en zeer erkentelijk met de groeten van Ben