Vervangen van een voorwiellager
Vervangen van een voorwiellager
Beste mensen,Ik heb zaterdag van mijn 940 een voorwiellager vervangen. Ik zal hier de stappen beschrijven, dan kan iemand anders er misschien zijn voordeel mee doen.
Bij mijn 940 (maar er zijn ook oudere systemen waar het anders gaat) kun je niet los de lagers vervangen. Het wordt dan de hele unit (blok ijzer) waar ook de wielbouten aan zitten. Nieuw ben je al snel 130-140 Euro kwijt, ik heb gekozen voor 2e hands en dat kostte me 25 Euro.
- Krik de auto op en plaats een assteun. Dat is belangrijk omdat je straks flinke kracht moet gebruiken om dingen los te krijgen en je wilt niet dat je de auto daarmee van de krik trekt.- verwijder het wiel
- haal de remklauw los. Dit doe je met 2 inbus-10 schroeven aan de achterkant. Een beetje een goed inbussetje is wel nodig omdat de schroeven flink vast kunnen zitten. Eventueel kan je het steeltje van de inbussleutel verlengen door er bv een pijpsleutel over te schuiven.
- Zorg dat de remleiding nooit knikt, maar je hoeft hem niet los te maken. Hang de remklauw aan een ijzerdraadje op, of leg er een houtblok onder.
- Nu moet de remschijf eraf. Tussen de wielbouten zit een pennetje wat je los kunt draaien. Daarna is de schijf er eenvoudig af te schuiven.
- Nu moet het stofkapje van de wielnaaf. Plaats een schoevendraaier schuin in het randje van de naaf (schuin in de richting naar je toe) en geef er een tikje op met een hamer. Draai het geheel een kwart slag en herhaal. Zo kun je de kap er af halen zonder te beschadigen.
- Nu zie je de moer zitten waarmee het lager vast zit. Helaas heb je hiervoor wel speciaal gereedschap nodig want maat 36 zit normaal gesproken niet in je doppenset. Gebruik een goede kwaliteit dwarsstuk want het zit echt heel vast. Ik heb zelfs nog een halve meter pijp op het dwarsstuk gezet.
- Als de moer er af is kun je de voorwiellager unit er simpelweg afschuiven. Het kan zijn dat de lagerring op de as blijft zitten, die moet er dan wel even af.
- Montage gaat in omgekeerde volgorde. Je moet je moer van het wiellager eerst vastzetten met 100 Nm. Als je geen momentsleutel hebt, dit is met het dwarsstuk op de dop goed vast zetten. Daarna moet je de moer nog 45 graden verder draaien. Wederom gaat dit het beste met een verlengpijp op het dwarsstuk.
- Zorg dat de flens waar de remschijf tegenaan komt goed zuiver is. Als hier rotzooi tussen zit kan het zijn dat de remschijf gaat slingeren.