Uitlaatverbinding downpipe en katalysator stuk?
Uitlaatverbinding downpipe en katalysator stuk?
De verbinding downpijp / katalysator gaat op de duur stuk, terwijl de pijp en de katalysator nog vrij goed zijn. De downpijp wordt altijd behoorlijk heet en slijt daardoor veel minder dan de gehele achterliggende uitlaat. De katalisator is van hoogwaardig staal gemaakt en kan dus ook heel lang mee.
De optredende gebreken zijn:
1 De bouten die de verbinding tussen downpij en katalysator bijeenhouden zijn weggeroest.
2 de flenzen zijn volkomen ingeteerd.
3 de conische aansluiting bij de downpipe en katatalysator heeft scheurtjes waardoor lekkage ontstaat.
De bouten kunnen vernieuwd worden. Het is wel een kunst om de koppen uit de flenzen te krijgen ( Dit is alleen nuttig als de flenzen nog niet ingeteerd zijn) Wil je eenvoudiger werken dan zijn daar z.g. katklemmen voor zie afb. 01
Oplossing 2. Dan kun je nieuwe flenzen om de pijpen lassen. ( zie afb 02 )
Oplossing 3, De scheurtjes in de pijp bij de aansluitflenzen zijn heel goed te lassen, Heeft dit niet de voorkeur dan kunnen er ook complete stukjes nieuwe flens aan gelast worden.
Een andere oplossing is natuurlijk een complete nieuwe downpijp en katalysator!
Katklemmen afb. 01
Nieuwe flenzen enz. Afb. 02
Timen
Volvo P940 1992 B230 LPG Volvo P245 1975 B21 LPG
Volvo P244 1976 B21 LPG Volvo P244 1977 B23
Volvo P130 1968 B20 LPG Volvo P544 1965 B18