Diagnose lekke koppakking of toch niet
Diagnose lekke koppakking of toch niet
Vorige week kwam ik erachter dat het koelvloeistof niveau van mijn 940 (B230FK) ver onder het minimum stond. Ik heb meer dan 2 liter bij moeten vullen om weer het goede niveau te krijgen. Binnen 1 week (hooguit 500 km) is weer alle koelvloeistof weg en heb ik er nogmaals 2 liter in gegooid.
Ik kan nergens een lek ontdekken en na een rit heb ik gekeken of ik luchtbellen zag in het expansie vat. En ja hoor, grote bellen bij wat gas geven. Dus diagnose lekke koppakking dacht ik.
Maar, ik heb de test natuurlijk gedaan met warme motor en turbo (stom) en las hier al op het forum dat dat niet de beste methode is. Vandaag test herhaald met koude opwarmende motor en geen bellen gezien, ook niet met overloopslangetje in het reservoir. Wel zie je een golfbeweging en een golfje bij gas los.
Verder is het oliepeil goed en is de kleur van olie en koelvloeistof prima.
Vandaag heb ik ook een compressietest uitgevoerd. Compressie waardes waren: 10.5, 10.25, 10.75 en 11,5 bar. Prima waardes lijkt mij. Wel waren de bougies vrij zwart.
Ik heb ook een lekke uitlaatspruitstuk pakking gevonden. Vlak na het starten kwam er allemaal vocht tussenuit spetteren. Dit verklaart waarschijnlijk de zwarte bougies en slechte lopen van de motor tijdens constante snelheid (op benzine en lpg).
Wat nog rest is dat de auto slecht op lpg rijdt. Stationair heeft de motor nog weleens de neiging om op lpg af te slaan en ook op snelheid rijdt de auto niet vloeiend. Zou het kunnen dat de verdamper lek is en grote hoeveelheden koelvloeistof mee verdampt? Ik heb nog wel even lpg slang van verdamper naar motor van binnen bekeken, maar geen nattigheid gevonden.
Ik ga morgen maar weer eens een stuk rijden en kijk of er verschil in koelvloeistof verbruik zit tussen op lpg rijden en op benzine rijden. Verder wil ik nog even langs een APK station rijden om het CO gehalte in het expansievat te laten meten.
Heeft iemand nog overige suggesties voordat ik donderdag a.s. de kop ga lichten met behulp van Timen.
Groet,
Mark