Wax element en koudestart vervangen een stukje know how
Wax element en koudestart vervangen een stukje know how
Vorige week mijn koudestart wasthemostaat vervangen, ik had al een tijd een kabeltje in huis omdat het aan het rafelen was. Ik vertrouwde het was element niet omdat het mijnsinziens niet ver genoeg aantrok. en verschil van in en uitstand van de kabelklemmen niet klopte.En ik vorig jaar met koude erge start problemen had. Dus en en en.
Bij volvo was het niet mogelijk om een los was element te bestellen, dus naar de GOUDse diesel service die hadden hem liggen. Ik geloof iets van 35 €, maar vergeet het rubber ringetje niet van 9 € (het duurste ringetje dat ik ooit kocht)
Ze waarschuuwde me al dat het niet een voudig was de zaak straks weer in elkaar te krijgen, de veer zou erg sterk zijn. Maar een oudere man daar vertelde me de truuck, neem wat langere bouten die later verwisseld door de orginele.
Nou uit elkaar halen was niet zo moelijk. tenminste het splitsen van het huis, maar dan de wax thermostaat er uit halen, ze zit vast geklemd met een grote ring-moer M30? met twee sleufjes er in. krijg die er maar eens uit, geprobeerd met een grote bacho en twee inbus bitjes, geen beweging en knak een bitje brak. Op weg naar Nico Vuyk de hillegersbergse volvo sleutelaar, maar diesel hater want daar wordt je zo zwart van. altijd zaterdag open, maar vandaag net aan het zeilen. Dan maar naar de fietsenmaker voor een deraileur tandwiel sleutel, niet de goeie maat, het voordeel van fietsen is dat je goed kan nadenken. Thuis een oude dop genomen 28 dacht ik, met de slijpschijf twee halve maantjes er af geslepen, zodat er twee nokjes overbleven, beetje bijgevijld. zulke hulpstukken willen er altijd bij de krachtuitoefening uit glippen. Dus huis met dop, met wringijzer van de doppendoos als geheel in de bankscroef gezet, een beetje losjes. Het huis in een grote pijptang gevat, niet op de buisjes maar op de flens uitstulpingen van de schroeven. De twee gereedschappen naar elkaar draaien, een oerkreet en los. Uit het asje van het oude waxelement kwam al een beetje vet, dus lek? ja.
Inelkaar zetten de omgekeerde volgorde, vergeet dat dure ringetje niet. Weer in de bankschroef.
Nu de twee huizen met de veren er tussen in elkaar zetten, vervang ook het trekkabeltje 10€ en je hebt er weer 10 jaar plezier van. Inderdaad die langebouten gebruiken om de huizen tehgen eolaar te schroeven. Inbussleutels met een knobbeltje zij dan erg handig om om de hoek te draaien.
Het vreemde was dat er in een van de aanvoer buisjes een half verteerd rubber ring zat gefrommeld of bedoeld als retarder om extra weerstand op te wekken voor de waterdoorstromming, of perongeluk met het water meegekomen? wie heet het eerder gezien. Ik heb het er maar uit gelaten want het leek me een zinloos en vreemd voorwerp daar in dat toevoer buisje ( het was niet het vorige dure ringetje)
In het vervolgstukje zal ik mijn afstelbevindingen van de kabel beschrijven. met het nwe volvo dieselmoterboek geeft dat wel wat inzicht in de materie, hoewel je alle tienden van millimeters ook niet te nou hoeft te nemen. Kinderbedtijd.......