olielekkage (update)
olielekkage (update)
Al sinds de aanschaf van onze auto word ik geconfronteerd met olielekkage's. Als ik dus ergens een t***hekel aan heb dan is dat een lekkage.
Inmiddels heb ik een rubbertje vervangen van de nokkenas-sensor en dat heeft geholpen. Maar ook ben ik bezig geweest met een keerring van de oliepomp. Bij de 6-cilinders wordt de olie direct het blok uitgepompd en vervolgens weer terug via het oliefilter. En juist die keerring lekt ook. Ik heb zelfs silpack gebruikt om de keerring beter af te dichten, maar helaas. 3 november maar eens zien.
De stuurbekrachting lijkt ook te lekken. Er hangt rode olie aan de compressor en die komt (natuurlijk) van boven. Maar deze lekkage is minimaal want ik hoef eigenlijk geen stuurolie bij te vullen.
Maar dan de rest: het blok en de voorwielophanging is altijd nat. En maar druppen in mijn garage en na 7000 km moet er een liter olie bij. Nu heb ik eigenlijk 2 vragen waarbij ik moet zeggen dat ik geen info krijg van Vadis.
1 Welke olie of olietoevoeging zou ik kunnen gebruiken om de lekkage aan het blok te stoppen? In januari 07 hebt ik er 10W40 ingedaan op de sleuteldag bij Jan Rooijens. En met welke toevoeging zouden de pakkingen weer goed kunnen afsluiten want ik kan gewoon niet overal bij om de bouten verder aan te draaien.
2 Ook op en in het inlaatkanalenstelsel ligt olie. Aangenomen dat het blok niet poreus is zodat er niet gehamerd hoeft te worden, wil ik eigenlijk wel het gehele inlaatkanaal losnemen, gewoon om eens te inspecteren en eventuele pakkiungen te vervangen. CISklep eraf, kabeltje's van het gaspedaal los, alles los tussen luchtfilter en inlaatkanaal. Heeft iemand een idee hoeveel werk dat kan zijn en wat ik dan vooral NIET moet doen?
Wie tips heeft, dan graag. Aangezien ik naar Hemert ga op 3 november kan ik een en ander laten zien wat ik al gedaan heb.