licht vertraagde reactie op bewegingen van het gaspedaal bij rijden op benzine (UPDATE: toch CIS-klep en/of gasklepsensor?)
licht vertraagde reactie op bewegingen van het gaspedaal bij rijden op benzine (UPDATE: toch CIS-klep en/of gasklepsensor?)
Een kleine onvolkomendheid waarvan ik de oorzaak nog niet heb gevonden:
Mijn 740 estate (B230F, lpg) rijdt uitstekend op gas. Op benzine in principe ook, ware het niet dat er een fractie van een seconde vertraging zit op het gaspedaal intrappen en de reactie van de motor daarop. Als het pedaal ingetrapt wordt (zowel stationair, als ook rijdend) duurt het dus een fractie van een seconde voor de motor oppakt. Voor nog meer duidelijkheid over het euvel: ik heb nergens last van als ik stationair het gaspedaal een fractie intrap, en vanuit die stand gasgeef: dat gaat soepel. Het euvel treedt op bij het volledig loslaten van het gaspedaal, en vanuit de volledige "nulstand" in trappen van het gaspedaal. Daardoor is vlot schakelen niet helemaal soepel te doen, op benzine, tenzij tijdens het koppelen al het gaspedaal iets ingetrapt is. Ik heb gasklep en gasklephuis al eens goed gereinigd. Tevens de gaskleppositie-schakelaar goed afgesteld. Dit helpt niet, bovendien is de reactie op bewegingen van het gaspedaal op LPG wel goed. Er treden op benzine geen foutmeldingen op.
<<UPDATE>>
Vanmiddag een nog vreemder euvel: het stationair toerental zakte plots langzaam omlaag, waarna de motor uiteindelijk uitviel. Opnieuw starten lukte, maar toerental zakte weer langzaam tot het nulpunt. Dit gebeurde zowel op lpg als op benzine. CIS-klep losgehaald en schoongemaakt. Leek even goed te gaan, maar daarna weer hetzelfde euvel: uitvallen. Gasklepsensor iets verdraaid leek goed te werken, netjes 750 toeren stationair (ongeveer), en het hele korte inhouden bij gasgeven op benzine verdween ook! Toch na een stukje rijden plots weer langzaam wegzakken toerental bij stationaire loop. Uiteindelijk een andere gasklepsensor erop gezet. De motor gestart, en net zo lang aan de gasklepsensor gedraaid tot de motor weer ongeveer 750 toeren liep stationair. Het vreemde is dat alles nu goed lijkt te zijn, terwijl ik het idee heb dat de gasklepsensor niet zo gepositioneerd zit zoals het hoort. Ik heb altijd begrepen dat bij IETS draaien van de gasrol al een klik te horen moet zijn, en dat ie ook weer moet klikken als je de gasrol loslaat. De klik komt nu pas bij "iets verder" draaien van de gasrol. Beetje vreemd allemaal, en ook al lijkt het nu redelijk te werken: ik heb het idee dat het niet zo hoort. CIS-klep doet het goed, heb ik het idee.
Wat nog vreemd is: bij draaiende motor loshalen van stekker van de CIS-klep heeft als resultaat dat de motor een dikke 1600 toeren gaat draaien stationair. Uitzetten van de motor, en opnieuw starten (nog steeds zonder aangesloten stekker van de CIS-klep) leidt tot een ca. 500 tpm draaiende motor, wat volgens mij ook zou moeten. Iemand nog tips?