thermostaat en koelvloeistof in een diesel
thermostaat en koelvloeistof in een diesel
Roet je diesel niet bij constante snelheid maar wel bij het optrekken na stilstand, controleer dan het sluiten de de thermostaat.
Verouderde thermostaten openen meestal wel, maar gaan niet vlot genoeg dicht.
Je merkt dit bijvoorbeeldl na een stuk snelweg, uitrijden bij een afslag, stilstand voor een stoplicht en vervolgens optrekken.
De thermostaat kan dan te lang openstaan waardoor een flinke plens koelwater de motor teveel afkoelt.
Bij het optrekken zie je de roetwalmen achter je, ook zul je tijdelijk een nagelend geluid horen.
Twee stoplichten verder is het effect vaak weer weg. De motor is dan weer op temperatuur.
Dat deze waarneming tijdelijk is, heeft me vaak verbaasd. Na controle van de thermostaat, is de oorzaak verklaard.
Dit effect merk je ook ook in de winter op een snelweg in een heuvel landschap met flinke hellingen.
Dan ga je dan met weinig gas de heuvel af en koelt het koelwater en de motor sterk af.
Heuvel op waneer je weer gas geeft hoor je de motor sterk nagelen.
Deels door een te arm mengsel, daarna bij flink gas door een tijdelijk te koude motor.
Remedie: vervang de thermostaat en de koelvloeistof. Deze laatste behoort bij een diesel om de twee jaar vervangen te worden.
Koop er meteen een thermostaat bij. Vergelijk de twee thermostaten met een kookproefje in een bakjewater.
Was de termostaat nog goed dan komt die de volgende keer aan de beurt. Ik heb er in 10 jaar tijd 3 versleten.
Bijkomend voordeel: motor is stiller, zuiniger, slijt minder en trekt beter.