Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Diesel/thermostaat en koelvloeistof in een diesel

thermostaat en koelvloeistof in een diesel

thermostaat en koelvloeistof in een diesel

- Ingediend door Adrian
Lid
, op 27 sep 2007
- 4 Reacties -
Forum: 
Diesel

Roet je diesel niet bij constante snelheid maar wel bij het optrekken na stilstand, controleer dan het sluiten de de thermostaat.
Verouderde thermostaten openen meestal wel, maar gaan niet vlot genoeg dicht.
Je merkt dit bijvoorbeeldl na een stuk snelweg, uitrijden bij een afslag, stilstand voor een stoplicht en vervolgens optrekken.
De thermostaat kan dan te lang openstaan waardoor een flinke plens koelwater de motor teveel afkoelt.

Bij het optrekken zie je de roetwalmen achter je, ook zul je tijdelijk een nagelend geluid horen.
Twee stoplichten verder is het effect vaak weer weg. De motor is dan weer op temperatuur.
Dat deze waarneming tijdelijk is, heeft me vaak verbaasd. Na controle van de thermostaat, is de oorzaak verklaard.

Dit effect merk je ook ook in de winter op een snelweg in een heuvel landschap met flinke hellingen.
Dan ga je dan met weinig gas de heuvel af en koelt het koelwater en de motor sterk af.
Heuvel op waneer je weer gas geeft hoor je de motor sterk nagelen.
Deels door een te arm mengsel, daarna bij flink gas door een tijdelijk te koude motor.

Remedie: vervang de thermostaat en de koelvloeistof. Deze laatste behoort bij een diesel om de twee jaar vervangen te worden.
Koop er meteen een thermostaat bij. Vergelijk de twee thermostaten met een kookproefje in een bakjewater.
Was de termostaat nog goed dan komt die de volgende keer aan de beurt. Ik heb er in 10 jaar tijd 3 versleten.

Bijkomend voordeel: motor is stiller, zuiniger, slijt minder en trekt beter.

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • 1up
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2889 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.