distributieketting ratelt in mijn b28e / kettinggeleider en/of kettingspanner vervangen?
distributieketting ratelt in mijn b28e / kettinggeleider en/of kettingspanner vervangen?
Ik heb een b28e uit een zweedse 760 uit 1982 enigszins omgebouwd in mijn 265 uit 1981 gehangen. Heb hier hulp bij gekregen van Hans van Wijk, restaurateur van volvo's en saab's, te Gouda.
Mijn oude b28e was reeds 15 jaar geleden gereviseerd en had sindsdien 300.000 kilometers gelopen op lpg.
Nog altijd geen lekkede koppakkingen, maar het begon wel en ook de backfires namen toe.
Daardoor K-jetronic niet meer te repareren. Liep niet meer op benzine. Kon dus niet langer met de 265 met vakantie naar het buitenland. Daarom begonnen aan dit megaproject, dat grotendeels geslaagd is.
Inmiddels hangt de andere B28e er in. Loopt netjes op benzine en gas.
Start in 1 keer. Compressie lijkt goed in orde.
Toch ratelt er iets. Mij wordt verteld: het is waarschijnlijk de kettinggeleider die ratelt.
Niets om me zorgen over te maken, schijnt het.
Maar ik vertrouw het toch niet helemaal.
wil voorkomen dat ik straks de motor in puin heb gedraaid, terwijl het euvel te verhelpen was geweest.
Mogelijke oorzaken?
Bij de montage zijn per ongeluk 2 boegieskabales van de V6 verwisselt. De motor startte wel, maar liep niet mooi, alsof een cilinder niet mee deed. Pas na enige tijd de fout ontdekt. Niet echt mee gereden, wel goed gas gegeven in een foutieve ontstekingsvolgorde.
Kan dit de oorzaak zijn geweest van een ratelende distributieketting of kettinggeleider. Het geluid zit aan een kant, de passierskant van de motor.
Na de mega operatie die achter me ligt, is het resterende budget beperkt.
Vraag : is het relatief eenvoudig om uitsluitend die ene ketting te bekijken, met name de geleider en de kettingspanner en daarbij de motor grotendeels intakt te laten?
Ik lees hier verder niets over de distributie kettingen van de V6.
Weet iemand of deze onderhoudsvrij zijn, dan wel of deze wel eens vervangen moeten worden?
In de vorige 300.000 kilometer met deze motor nooit problemen mee gehad.
De B28e heeft een door volvo gemodificeerde uitvoering, die het probleem met olie druk naar de nokkenas heeft opgelost. Motor is verder heel mooi, ook de olie is niet vervuild. Motor heeft ongeveer 180.000 gelopen. Altijd op benzine gereden. Ik verwacht daarom niet dat het probleem veroorzaakt wordt door te grote klepspeling of iets dergelijks.
Bij voorbaar bedankt voor eventuele reacties.
Cees Weijers
Gouda