Nieuwe koppakkingen
10/09
2007Nieuwe koppakkingen
Zaterdag heb ik m'n 760 weer terug gekregen, met nieuwe koppakkingen, nu is dat niet echt nieuws voor de meeste PRV eigenaren, maar in dit gevel betekent het einde aan meer dan een half jaar tobben.
In Februari waren de koppakkingen al vervangen maar er bleef troep in de koelvloeistof komen. Na 10.000 kilometer en honderden liters water bleek het uiteindelijk de mayonaise in het water Automaatolie te zijn. Nu is er maar 1 punt waar automaatolie in contact komt met koelvloeistof: In de radiateur. Dat gebeurt in een (normaal) zeer solide dubbelwandige buis die dient om de automaat olie te verwarmen in barre tijden. Zo'n buis gaat nooit kapot, je denk er niet aan en als het zo is geloof je het niet. En daarin sta ik niet alleen, twee garages met mij.
Toen, op de terugweg van vakantie, in Zwitserland, de automaat begon te haperen, en ik twee liter olie moest bijvullen terwijl ik de dag ervoor bijna een liter mayonaise uit het koelsysteem had laten lopen, begon er een lampje te branden. Mayonaise + bijvullen bak = Radiateur. Thuis dus zelf de radiateur vervangen: Probleem over.
Vervolgens ben ik niet beroemd om mijn handigheid en ben ik vergeten de onderste radiatorslang vast te zetten aan de radiateur, de slang is tegen de V-snaren aan gaan liggen met als gevolg en lekke slang, een volledig heet gestookte motor en lekke koppakking nummer 2.
Nu ben ik sinds mei dit jaar klant bij garage Noorlander in Zevenhuizen (Randstadters: Iemand die het spanningsveld begrijpt tussen de kosten en de liefde voor de Volvo en echt weet waarover hij praat). Alhoewel ik echt vreesde afscheid te moeten nemen van mijn trouwe zespitter, beloofde Noorlander om een voor een schappelijke prijs in ieder geval te proberen het spul weer heel te krijgen.Dat was dus afgelopen zaterdag het geval. En nu ben ik gewoon blij.
Bert Stolker
PS. ik heb de bewuste buis bewaard "ter leering ende vermaeck"