Schokdempers voorkant vervangen en meer
08/09
2007Schokdempers voorkant vervangen en meer
Voorste schokbrekers vervangen door exemplaren van Wytze (128 E). Klus kostte ongeveer 6 uur. Ook een ring gat 17mm bijgeplaatst in de reactiestang om het caster iets groter te krijgen voor neutraler stuurgedrag. De ring is 2.5 mm dik en levert nog eens 2 mm op doordat ie steunt over een holte. Bij het terugbouwen het toplager van de mcpherson veerpoot schoongemaakt en weer ingevet met Moly vet, stuurt weer wat lichter.
De klus op hoofdlijnen:
Veerpoot uitbouwen
- Auto op bokken, voorwielen er af
- Stuurstang los op de kogel
- Remklauw los halen, kooi er af met 2 maal grote inbus bouten (Girling)
- ABS sensor los
- Fusee, onderkant met 2 bouten 15mm los
- Bovenkant veerschotelbouten, 2 bouten los
- Met de voet de draagarm naar beneden duwen, de complete veerpoot komt er nu onder uit
- Terugweg is het omgekeerde van heen, opletten op bovenste veerschotelbouten pas definitief vast als het gewicht van de auto er op staat
Schokdemper vervangen in uitgebouwde veerpoot:
- Topmoer alvast een klein stukje lossen
- Veerspanners op de veren, zorgvuldig gelijkmatig aantrekken
- Topmoer er af, veerschotel er af, stofhoes, ring, complete veer aan de kant leggen
- Opsluitmoer schokdemper verwijderen
- Schokdemper vervangen
- Terugweg is het omgekeerde van heen. opletten op schone veerschotel, toplager schoon maken, topbout pas definitief vast als het gewicht van de auto er op staat.
Ring in de reactiestang aanbrengen voor groter caster, neutraler stuurgedrag
- Voorste topbout reactie stang los
- Achterste dwarsbout los en er uit
- Eventueel de brace lossen, reactiestang kan er nu onderuit, eventueel wat helpen door de draagarm wat naar voren te trekken.
- Ring tussen opgelaste ring en het rubber.
- Terugweg is hetzelfde als heen, achterste dwarsbout pas definitief vast als het gewicht van de auto er op staat.
Samen met de nieuwe nivomats achter voelt het aan als een nieuwe auto!
Rammelende remklauw linksvoor komt door wat speling op de bovenste geleidepen, de kooien links en rechts uitgewisseld, daardoor komt de speling op de onderste pen rechts, dit levert minder rammelen op hoewel het niet helemaal weg is. Verder zitten er nauwelijks antirammelveren op de remblokken dus die leveren ook een deel van het rammelen op. Dikte is nog goed, kan voorlopig weer zo.