760cabrio 2
19/05
2005
760cabrio 2
heren.
Heb contact opgenomen met de RDW voor interpretatie van de torsie eis, echter zij konden mij niet verder helpen. Gisteren avond kreeg ik een ingeving hoe 1 en ander waarschijnlijk in elkaar steekt:
Bij opkrikken van de wagen, bijvoorbeeld aan de linker voorzijde beweegt de rechter voorzijde omlaag. De torsiehoek of verdraaiingshoek is rechtevenredig met het aangebrachte koppel, zo heb ik nagelezen in mijn mechanicadictaten van vroeger.
Nu, de RDW eis stelt een maximale torsie (r) van 0,4min per kilogram per meter. Ik vermoed daarom dat zij kilogramkracht bedoelen en geen Newtons. Noot: 0,4minuten komt overeen met 0,006667 graden.
Bij volledig opkrikken van de wagen aan de voorzijde op een krikpunt wordt ongeveer de halve asdruk (zeg ongeveer 800kg, ik dacht zelfs 900kg) naar boven uitgeoefend. De wielbasis is 1,52m zodat de maximale torsieverdraaiing (a, alfa) niet meer mag bedragen dan (Zie plaatje):
a=r.m.l = 0,006667.400.1,52m=4 graden.
Daarmee wordt de maximale toegestane uitwijking of buiging (delta y) ten opzichte van het vaste punt aan de achterzijde van de wagen:
delta y = 1/2 sin(a).l = 53mm maximimaal.
Slechtst gemeten waarde bij opkrikken is 25mm.