koppakking deel xxxxx of niet?
koppakking deel xxxxx of niet?
Dit onderwerp zal wel 100x besproken zijn, maar toch zet ik het nog eens neer.
Mijn auto:
Volvo 745 estate turbo i.c. 5-traps automaat op lpg 1988 (geen tussenmodel) 437000km. Motor 8000 km vervangen door een ander waarvan de kilometerstand niet bekend was.
Vandaag 5 km in de file gestaan zonder amper gas te geven, een paar Mysterygangers zeiden dat er witte rook uit mijn uitlaat kwam en soms zelfs rondjes. Ik voelde me gelijk helemaal %$&^&%.
Auto aan de kant gezet en gekeken en inderdaad wat wit/grijze rook, maar niet zichtbaar in spiegels of achteruit. Ben maar gelijk naar huis gegaan en op forum gekeken wat dit kon zijn.
Waterslangen zijn niet hard (juist zacht, waarschijnlijk van de warmte). Turbo doet wel wat nattig aan. Auto rijdt niet anders en loopt goed stationair. Kleur van het water is wat troebel. Auto lekt niet. Wel kwam er veel lucht uit het expansievaatje van het koelvloeistofreservoir, maar ik kon geen luchtbelletjes ontdekken.
Wel heb ik 1000km geleden een lek in koelvloeistofslang gehad in Luxemburg (of all places), Ik ontdekte het lek toen ik terug kwam van het afrekenen bij een benzinepomp en zag water onder de motorkap vandaan komen. Snel de auto naar het water- en luchtapparaat gereden en de koelvloeistofslang goed op de waterpomp gezet en het systeem gevuld met water. Op de terugreis naar de camping de temperatuur in de gaten gehouden en die bleef goed. Op de camping aangekomen begon het gelijk weer te lekken en toen heb ik hem maar leeg laten lopen en gekeken of ik een lek kon vinden. Ik ontdekte het lek en ik kon gelukkig de slang nog goed bevestigen door de slangenklem naast het lek te schuiven zodat er geen water langs het lek kon. Een nacht laten staan en daarna nog water bijgevuld tot max. Naar Nederland gereden en pas vorige week nog een beetje bijgevuld.
Verder heb ik het vacuumslangetje van de lpgverdamper goed vastgezet met een slangenklemmetje vorige week, want die kon je er nog af blazen. Sindsdien loopt de auto hoog stationair, bijna tot 2000 toeren. Ik heb nog niet geprobeerd om de slangenklem eraf te halen of het toerental weer daalt.
Er zit ook een rammel in mijn uitlaat bij bepaalde toeren, maar klinkt als een hitteschild.
Dus meerdere opties/vragen:
-waterlek bij de turbo?
-heeft de koppakking toch een tik gehad in Luxemburg, kan me voorstellen dat ook al staat de auto stil dat een koppaking nog kan verbranden zonder water door de hitte van de auto.
-door het hoge stationair witte rook?
-door een lek in de uitlaat een verkeerd mengsel berekend door de Lambda Sonde?
-door het 5km rijden zonder amper gas te geven, condens van de turbo in het uitlaatsysteem?
-kan het water troebel zijn omdat er nog steeds belgisch water in zit i.p.v. koelvloeistof, misschien door vuil in het koelsysteem.
-had ik het systeem in Luxemburg beter moeten ontluchten en daarna meer water toe te voegen?
-temperatuurmeter werkt overigens.
Ik hoor graag.
Ik post het bericht alvast, ik zal nu de bougies ff nakijken en ik zal het slangenklemmetje eraf halen.
Freek