Accuspanning marges.
Accuspanning marges.
Ik heb zelf ooit in een draadje gezegd, dat een accuspanning van 11,4 volt echt niet goed kan zijn en dat er dan óf in het laadcircuit óf met de accu ie mis moet zijn.
Voila, het is mijn beurt denk ik.
Ik erger me aan niet kunnen doorrijden op de Franse peage als er Frans gas in zit. Dat is op sommige stukken lastig, bergop dus.
Het volgende valt me op:
Mijn accuspanning is net iets onder de 12 volt, met contact af.
Bij starten wordt dit 12,4 en loopt heel langzaam naar 12,55.
Als ik nu ga rijden, is er niets mis, maar met dimlicht, achterruitverwarming, beide stoelverwarmingen en de blower op 5, zakt de spanning terug tot 11,46.
Ik heb steeds gezegd dat je tijdens het rijden een boordspanning van minder dan 12 volt moet merken, maar er is echt niets aan de hand, behalve berg op in het zuiden.
Is dat normaal, die spanningsval van meer dan 1 volt?
Overigens verdenk ik de capaciteit van de dynamo, of kan een niet goed werkende accu de laadspanning van de dynamo doen zakken, maar dan dus bijna 3 volt?
Ik zal er eens een stresstest laten doen op de accu.(resultaat post ik dan wel)
Wat kost een revisiesetje voor een dynamo, if available?
(Reden van dit meetgeheel: De magnetische afsluitklep op de verdamper en op de tank werken beide optimaal op 12 volt. Stel nou eens dat ie door belasting inkakt tot 11, dan zou in theorie best die magneetklep kunnen afvallen, leek mij. Sindsdien heb ik een opgebouwde multimeter op mijn dashboard.....)