Achterstallig onderhoud - 18-08-07
20/08
2007Achterstallig onderhoud - 18-08-07
Zo weer een nieuwe dag en nieuwe klussen.
's Ochtends op tijd op pad gegaan om remslangen voor de voorzijde te halen.
Deze waren volgens de apk keurmeester enigzins rijp voor vervanging.
Met een maat afgesproken dat we dat eens samen zouden proberen. Dus ik zaterdag remvloeistof gehaald en slangen. Direct ook nog maar olie en een filtertje meegenomen, want dit was ook wel weer eens tijd.
De auto thuis op de oprit gezet net voor de garage, daar is wat extra ruimte om lekker te kunnen werken.
Eerst maar de olievuldop eraf en de karterplug eruit. Toen bedacht ik me ineens dat ik nog nieuwe ringetjes voor rond de karterplug moest hebben. Dus even de auto van m'n broertje genomen en die dingen gehaald, dan kan ik ze niet meer vergeten de volgende keer. Nu verder, oliefilter eraf en nog even uit laten lekken. Nieuw filter erop, karterbout erin en olie erin, even proefdraaien. Even laten staan en verder bijvullen.
Toen de koelslangen maar eens aangepast, het korte stukje van m'n inlaatspruitstuk naar de kap van de automatische choke. Deze eens losgehaald, blijkt dus de slangpilaar verrot te zijn. Ja niet vreemd dat die lekt dan, een nieuwe was geen oplossing want dit lekte ook. Dus de slang die van de kap naar een hoofdkoelslang net tegen het schutbord loop ook maar losgehaald. Toen ik de slang lostrok had ik een mooi koelwater fonteintje, dus snel vinger erop en nieuwe slang erop en verbonden aan het spruitstuk. Even proefdraaien en geen lek meer te vinden, mooi dat ook weer opgelost.
Nu de remslangen:
Rechts losgehaald en nieuwe er terug zonder veel probs, we moeste alleen even uitvinden hoe alles precies ging. Maar Haynes is altijd een uitkomst. Wij beetje dom zijn, dus slangetjes op de ontluchtings ventielen gezet en proberen te ontluchten. Dit wilde alleen niet goed, maar toen bedachten we(na een half uur pielen) owja misschien eerst de andere kant vervangen en dan in de aangegeven volgorde ontluchten.
Wij andere kant omhoog gegooid en toen bleek 1 van de remslangen niet los te willen niet voorzichtig en niet met wat meer geweld. Omdat we het niet zagen zitten om wat te mollen die ene maar laten zitten tot de eerst volgende sleuteldag.
Toen de boel netjes ontlucht, stukje aquariumslang op het ventiel en dan het uiteinde onder vloeistof steken. Volgens de haynes methode ontluchten was een eindje, en ik kan weer heerlijk rijden.
Nu nog de remmen, voortrein(fusees en rubbers enz.) en in de nabije toekomst veren en schokbrekers rondom. De uitlaat zal in de nabije toekomst ook vervanging willen...
Zodra ik er de tijd en plaats voor kan vinden ook nog eens eea ontroesten en tectyleren. er komen jammer genoeg aan de onderkant hier en daar plekjes.
Achja gelukkig kan je nog een hoop zelf doen aan deze heerlijke wagens, en hoef je niet voor het vervangen van een lampje of het stellen van je kleppen naar de (dure) dealert.