De waarheid over de jiggle test
De waarheid over de jiggle test
Hallo allemaal,
Ik heb onlangs weer allemaal geweldige adviezen mogen ontvangen over een vermeende verstopte carterventilatie.
Hij lekte olie langs de vuldop. En dat kan van een versleten rubber ring tot een kapotte koppakking tot een verrot motorblok zijn.
In ieder geval genoeg om je als amateur techneut zorgen te maken.
De jiggle test moet overdruk in het blok aantonen, waarmee de rubber ring als oorzaak vervalt.
Ergens onder 'Admin' (zoeken op carter ontluchting) wordt de test beschreven: leg bij stationair de dop los op de vulopening. Als deze gaat rammelen, dan is er sprake van overdruk. Dat was bij mij het geval.
Op het forum riepen echter een aantal leden dat het belangrijk is dat je ook een beetje met het gas speelt: als de dop eraf wordt geblazen is het hommeles, anders zuigt hij zich vast.
Na een tweede jiggle test bleek mijn dop zich vast te zuigen, dus waren er onnodige zorgen. Later las ik in een oude post dat deze situatie zich bij iemand anders exact zo had voorgedaan...
Bij deze dus de waarheid over de jiggle test: vergeet niet een beetje gas te geven
Joost