Inhouden/stotteren B230K
Inhouden/stotteren B230K
Mijn trouwe pakezel heeft een mooi vakantie souveniertje meegenomen.
Wat in eerste instantie begon met pruttellen als ik wat laag in de toeren reedt zo ergens begin juni is nu "verergerd tot flink inhouden en stoten.
Het probleem van het pruttelen deed zich maar af en toe voor, en dan vooral als ik zo 35-40 in z'n 3 reed.
Nou bleek dus later er een vonk over te slaan bij de bobine van hoogspanning naar laagspanningszijde.
Toen heb ik het hele boeltje losgehad, rotor en verdelerkap vervangen en het probleem was over.
Op vakantie in frankrijk kwam het probleem weer terug. Beetje WD-40 en het "aanknijpen" van de stekker van de bobine kabel en een stukje isolerende tape verhielpen dit. Toen nog even alle bougies netjes afgesteld, bougie kabels weer netjes aangesloten en ook alle verbindingen op de verdelerkap netjes "aangeknepen" en het probleem leek helemaal weg.
Nou zal ik er voor de volledigheid bij vertellen dat er een wezenlijk verschil is tussen het pruttelen (nu helemaal over) en het schokken, het schokken deed zich bijvoobeeld voor bij rond de 70 kilometer per uur in z'n 4 tegen een helling op. Of bij 120 in z'n 5 tegen een helling op blazen, met het gas vol open. Dan gaat er 2, 3 4 keer een flinke schok door de auto, net alsof je ergens tegen op botst
Maar een paar dagen (en de eerste regenbui) later ging het weer vrolijk mis. Weer flink schokken, nu ook bijvoorbeeld bij het wegrijden, dan moet ik de motor flink in de toeren jagen om weg te komen, zeker als ik bijvoorbeeld op een iets hellinkje sta. Soms is het zelfs zo erg dat als ik de eerste paar meters onderweg ben ik nog een keer moet ontkoppelen, de motor op toeren moet jagen en dan weer kan koppellen en verder rijden.
Nu het plof geluid:
Dit lijkt aan de intake kant weg te komen. Ik heb het hele zooitje gecontroleerd, maar niks kapot of los wat eerst nog niet was. Soms zijn het 1 of 2 ploffen en flink inhouden soms bijna alleen maar tot dat ik de motor weer op toeren jaag.
Maar bij heel heel rustig rijden gaat het in het stadsverkeer ook allemaal wel.
De staat van onderdelen:
Bougies: allemaal netjes van kleur 0.7 MM electrode afstand (was eerst 0.9 ongeveer) De boegies zijn een 25000 KM oud. Type NKG R
Bougie kabels en bobine kabel: zien er goed uit, zijn ongeveer 8 a 9 maand oud. Weerstand van boegiekabel op voorste cillinder zit op ongeveer 13-14 K Ohm, bobinekabel op rond de 10 K Ohm. Alles van Bosch.
Verdelerkap en rotor: 3500 km oud net voor de vakantie vervangen, heb deze niet verder losgehad voor inspectie. zijn van het merk chazet en zo op het oog identiek aan de bosch die er af kwam.
Bobine: ouderdom onbekend, minstens 1 jaar en 30000 KM. Bij doormeten kom ik op 1.4 Ohm over laagspanning en 8 K Ohm over hoogspanning.
Kleppen zijn gecontroleerd en zaten allemaal op 0.40 3000 km geleden ( voor vertrek op vakantie dus)
Luchtfilter is een krappe 20000 oud.
Heb het gasmengsel rijker gehad, maar dit hielp niet.
Af en toe blijft het gas ook iets hangen en dit zit niet in de gaskabel, maar in de rest van de mechaniek in/op de carburateur.
Het gaat hier op een '86 740 GL met een B230K en pierburg 2B5 erop.
Er zit een kleine koelwater lekkage rond de aansluiting op het deksel van het huis van de bi metaal veer van de automatische choke, deze knoeit af en toe water recht naar beneden in/op een electrische doos die daar onderaan het blok zit, deze krijgt een directe dikke lijn vanaf de accu. Maar hier ga ik morgen mee knoeien.
Wie o wie herkent hier iets van of kan me helpen de oplossing te vinden.
Zat er zelf aan te denken eerst de bobine maar eens te vervangen, of is deze nog goed, volgens haynes mag de laagspanningsweerstand namelijk op 0.5 tot 0.9 Ohm zitten.