Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/Airco vraag, maar anders.

Airco vraag, maar anders.

Airco vraag, maar anders.

- Ingediend door robertm
LidErelid
, op 6 aug 2007
- 8 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

Allen,

Het klinkt weer afgezaagd zo'n airco vraag met temperaturen boven 30graden, maar deze is anders, kon nergens terug vinden op de site.

Heb het systeem paar weken geleden laten checken op vacuum en weer laten bijvullen. Het systeem werkt wel maar niet naar behoren komt mij over. Het is een Volvo retrofit R134a installatie maar weet niet wat er is vervangen. Ik las in eerdere testrapporten dat pers en zuigdruk 9 resp 2 bar zijn. Die 2 bar komt overeen met een temperatuur van 0 graden bij gebruik van R12. R134a heeft een wat lagere zuigdruk nodig. Bij 2 bar is de temp in de verdamper ongeveer 2 graden. Te warm dus. De zuigdruk is, zoals wel het geval bij iets oudere installaties, niet meer af te stellen op de dikke pot of ik zou de oudere druksensor moeten plaatsen maar misschien heeft deze een andere draad en ben ik weer onnodig geld kwijt voor bijvullen als dat het probleem niet bleek.

Nu komt de vraag: de persleiding naar de orifice is koud.... Dat hoort volgens mij niet, het betekent dat de boel al verdampt in de aanvoerleiding? Is de orifice soms ook niet destijds vervangen, zodat de misschien veel te veel R134a de verdamper binnenstroomt (als er een groot verschil is tussen een orifice voor R12 en R134a). Kan de leiding verstopt zijn? Ergens langs de leiding naar de verdamper wordt de aanvoerleiding koud... Moet de boel worden geflushed of zo?

Ik lees dat de hoeveelheid R134a ongever 80% moet bedragen van R12. Klopt dat?? Het systeem is met 950gram R134a gevuld, dat zou dus veel te veel zijn. Origineel werd het systeem met 950gram R12 gevuld (960 estate bj 1992).

Tips welkom.

Robert

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2892 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.