Airco vraag, maar anders.
Airco vraag, maar anders.
Allen,
Het klinkt weer afgezaagd zo'n airco vraag met temperaturen boven 30graden, maar deze is anders, kon nergens terug vinden op de site.
Heb het systeem paar weken geleden laten checken op vacuum en weer laten bijvullen. Het systeem werkt wel maar niet naar behoren komt mij over. Het is een Volvo retrofit R134a installatie maar weet niet wat er is vervangen. Ik las in eerdere testrapporten dat pers en zuigdruk 9 resp 2 bar zijn. Die 2 bar komt overeen met een temperatuur van 0 graden bij gebruik van R12. R134a heeft een wat lagere zuigdruk nodig. Bij 2 bar is de temp in de verdamper ongeveer 2 graden. Te warm dus. De zuigdruk is, zoals wel het geval bij iets oudere installaties, niet meer af te stellen op de dikke pot of ik zou de oudere druksensor moeten plaatsen maar misschien heeft deze een andere draad en ben ik weer onnodig geld kwijt voor bijvullen als dat het probleem niet bleek.
Nu komt de vraag: de persleiding naar de orifice is koud.... Dat hoort volgens mij niet, het betekent dat de boel al verdampt in de aanvoerleiding? Is de orifice soms ook niet destijds vervangen, zodat de misschien veel te veel R134a de verdamper binnenstroomt (als er een groot verschil is tussen een orifice voor R12 en R134a). Kan de leiding verstopt zijn? Ergens langs de leiding naar de verdamper wordt de aanvoerleiding koud... Moet de boel worden geflushed of zo?
Ik lees dat de hoeveelheid R134a ongever 80% moet bedragen van R12. Klopt dat?? Het systeem is met 950gram R134a gevuld, dat zou dus veel te veel zijn. Origineel werd het systeem met 950gram R12 gevuld (960 estate bj 1992).
Tips welkom.
Robert