SRS-airbag
SRS-airbag
Ik wil jullie graag deelgenoot maken van een sleutel-fout die ik zelf heb gemaakt...en die een andere 940-rijder met airbag ook gemakkelijk kan maken!
Ik was van plan om mijn stuurkolom eens nader te onderzoeken vanwege rare bijgeluiden (knokkend geluid/gevoel in het stuur)
Hiervoor had ik de contactslotkapjes verwijderd en ik wilde ook het stuur verwijderen om zodoende goed bij alle bevestigingspunten van contactslot en sttrkolom te kunnen.
Hiervoor moet echter de airbag los. Nu is dat op zich niet zo'n probleem; hij zit vast met 2 torx-schroeven aan de achterkant van het stuur, de airbag komt dan als unit los en je kan achterop het stekkertje lostrekken. (fout 1! ik had EERST de accu los moeten nemen! Nu zit er een errorcode in de SRS-computer) Je kan nu ook de centrale stuurbout los draaien. Het stuur kan er nu af en je moet even de stekker van de airbag door het stuur leiden. MAAR: je moet VOOR je het stuur er af pakt even een lange schroef in het volgmechanisme draaien zodat deze zich niet spontaan kan afwinden...DAN PAS het stuur eraf pakken.
Je begrijpt het al, ik heb dat niet gedaan, na terugbouwen bleef het SRS-lampje aan en de veer is gebroken na dat ik een aantal keren heb moeten sturen zonder dat de veer in de middelstand stond.
Het is een veer welke ongeveer 4 windingen naar links en 4 naar rechts kan, het lijkt wel wat op een veer in een opwindbaar speelgoedautootje van vroeger. In wekkers zitten ze ook. Maar hier worden ze gebruikt om VASTE electrische verbindingen te maken met de airbag die immers op een draaiend stuur zit. Men wil vanwege veiligheid klaarblijkelijk niet vertrouwen op sleepcontacten zoals voor de claxon wel goed genoeg is.
De unit kost E138,20 en na montage moet de SRS-computer weer gereset worden zodat de errorcode eruit is. (E20,- bij de Kempen-bende ook wel bekend als Kempen-car. Diefstal is het!)
Ondertussen ben ik nog steeds niet af van mijn bijgeluiden in de stuurkolom...