Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/nieuwe koppeling, wat een verschil!

nieuwe koppeling, wat een verschil!

nieuwe koppeling, wat een verschil!

- Ingediend door Wouter1973 , op 3 aug 2007 - 2 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

Vandaag de 740 Estate weer opgehaald bij de garage. Zoals in een ander draadje vermeld ben ik gestrand met een 'hard' koppelingspedaal.

De garage deelde mij keurig de kosten mee, nadat ze de 740 op de brug hadden staan en de schade hadden opgenomen. Wat bleek: het punt waarop de gaffel scharniert was volledig ingesleten. Bovendien was de gaffel zelf versleten. Koppelingsplaat was op zich nog niet slecht. 

De garage heeft drukgroep, koppelingsplaat, druklager (allemaal nieuw) en gaffel (sloop) vervangen. En wat een verschil! Niet alleen gaat het koppelingspedaal veel lichter, en is gemakkelijker te doseren, ook zijn er nog andere positieve 'neveneffecten':

Zo had ik altijd last van een hinderlijk trillende versnellingspook (met bijbehorend hinderlijk geluid) als ik bij snelheden boven de 100 km/u het gas losliet. Die trilling is volledig weg!

Verder had ik last van een snerpend geluid, dat afkomstig was 'ergens uit de koppeling', als ik vanuit stilstand in de 1e versnelling optrok, zeg maar bij het moment waarop de koppeling slipt. Dat geluid is weg!

Waar ik me verder over verbaas is dat het toerental bij een bepaalde snelheid ongeveer 150 - 200 tpm lager ligt dan voorheen. Bij 50 km/u in de 4e versnelling (ik hou van laagtoerig rijden) draaide ik 'vroeger' 1500 tpm, nu nog 1300. Bij een snelheid van 120 op de teller draaide ik 2900 tpm in de 5e versnelling, dat zijn er nu nog ca 2700. Bizar, toch? Je zou zeggen dat dat niet uit zou moeten maken.

En tot slot zijn de versnellingen echt merkbaar gemakkelijker (soepeler) 'in te leggen'.

Hoe dan ook, het heeft me een aardige duit gekost (600 euro) maar hij rijdt nu wel weer een stuk lekkerder.

 

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2892 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.