Geen vonk, simpele oplossing? Edit: wel vonk, geen simpele oplossing.
Geen vonk, simpele oplossing? Edit: wel vonk, geen simpele oplossing.
Mijn 740 2.3 GL (B230F) uit 1990 start op het moment niet meer. Na loshalen bougiekabel en starten is geen vonk te zien.
Wat moet ik nu controleren en/ofvervangen? Is de bobine wellicht de schuldige, gaan deze normaal niet erg lang mee?
Voor de geinteresseerden, de geschiedenis, het volgende is gebeurd aan de auto:
Stationair schommelde de motor al enige tijd, er waren weleens perioden dat de auto onregelmatig stationair liep en zelfs een enkele keer uitviel voor een stoplicht. Dit ging vaak weer vanzelf over. Alleen het schommelen bleef.
Op een gegeven moment startte de motor opeens niet direct na een korte rit, maar meestal de 2e of 3e keer wel. Daarna gebeurde het weleens dat de auto na een korte rit pas na twee uur startte. De anwb is er een keer bij geweest en deze stak een schroevedraaier in de bobine om deze zo weer tot leven te wekken. Volgens hem moesten de verdeler en bougiekabels vervangen worden.
Uiteindelijk heb ik nu de bougiekabels en die naar de bobine vervangen, alsook de verdeler en rotor. De CIS-klep heb ik gereinigd omdat ik toch bezig was en dacht dat dit wellicht zou helpen ivm het onregelmatige lopen. Gasklephuis heb ik ook gereinigd en er zit een nieuwe luchtslang op.
Helaas start de auto nu niet. In zijn geheel niet dus, hij hobbelde wel een paar keer maar daar bleef het bij. Toerenteller beweegt, startmotor draait rond, brandstofpomp loopt.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, er liggen nu namelijk een gereviseerde versnellingsbak en vooras van een kever achterin en die moeten ergens anders heen. Ik wil graag weer verder met de kever en de volvo weer als betrouwbare allemansvriend en vrachtwagen kunnen gebruiken. 1 Project is genoeg wat mij betreft .