940 2.3 HPT 1997
940 2.3 HPT 1997
Ha Volvofans,
In het thema "interieur" heb ik een topic ingevoerd over de turbodrukmeter op het dashboard en hoe deze te lezen.
Ik kreeg daar reacties van Co van Vliet en Jan Vlagsma. Na nog eens goed naar de turbo gekeken te hebben lijkt het wel of er een hele lichte lekkage is tussen turbo en uitlaatspruitstuk. Bij koude motor wordt de naad tussen beide onderdelen aan de bovenkant (die kan ik zien) vochtig, wanneer het materiaal warm wordt verdampt dit onmiddellijk.
Er blijkt binnen dit thema "algemene techniek" al een draadje te zijn over "turbopakking" en "pakking tussen turbo en uitlaatspruitstuk"*. Hieruit blijkt dat er standaard geen pakking hoort tussen turbo en uitlaatspruitstuk.
Ik meen (maar geen ervaring hiermee) een lekkage geluid bij mijn turbo te horen wat Jeroen waarschijnlijk in zijn tekst "kotteren" noemt*. Ik vraag mij af of het een optie is de moeren op de tapeinden aan te draaien (Jeroen meldt dat dit bij zijn 16Vturbo eens per twee jaar gebeurt). Timen meldt dat het hier een conische passing van de bouten betreft, die eist dat de beide bouten (of zit er aan de onderkant nog een derde?) zeer gelijkmatig aangedraaid dienen te worden.
Of is het beter de boel (deels) te demonteren en weer vast te zetten? Of niets aan doen?
Wat is wijsheid?
Groet,
Hans van Oostveen