Airco in een diesel is nog niet zo gemakkelijk
Airco in een diesel is nog niet zo gemakkelijk
Een tijdje geleden was geconstateerd dat de airco leeg was. Een van de collega's gevraagd om de zaak even af te persen en jawel, een lekke condensor.
Even gesurfd en op www.hartsant.nl een condensor gevonden. Vervolgens weer een van de collega's gevraagd om de condensor in te bouwen, de boel af te persen, te vacumeren en te vullen.
Gisterenavond was het dan zo ver. Uitbouwen was een beetje lastig. Even een tip, haal de rechterkoplamp los, dan draai je de condensor er zo uit. Bij montage kwamen we het eerste "probleempje" tegen, de nieuwe condensor was een halve centimeter kleiner dan de oude. Was gelukkig snel op te lossen met wat grotere sluitringen.
De V-snaar van de aircoomp lag wat los en werd gespannen. Helaas blijkt er hier een te lange V-snaar gemonteerd te zijn hetgeen resulteerd in een gebroken span-as. Middels een bandelichter werd de maximale uitslag bereikt, maar strak zit deze nog niet. Een nieuwe dus, maar het is wel de achterste
De meterset zat er nog steeds aan en starten maar, het moment van de waarheid. Als eerste draaide de pomp niet, maar dat bleek gelukkig een slecht contact van de lagedruksensor te zijn. Het vervelende was echter dat de meter niet bewoog (van de meterset) hetgeen betekende dat de pomp niet werkte. Na een paar keer gasgeven, een krijsend geluid en inderdaad de pomp.
Was al laat en kon dus niets meer geregeld worden. Vanochtend eerst maar eens gebeld met Car Cool Systems uit Uden . Als je ooit eens wat hebt met een airco....... als zij het niet meer weten.....
Aircopomp was inderdaad ter ziele. Eerst maar ven kijken wat een nieuwe kost. Je wil niet weten hoeveel boeken we hebben doorgespit, zelfs Vadis nog opgestart, maar de juiste aircopomp bleek niet te vinden. Dan op het laatst maar gebeld, door Berry van Car Cool Systems, met de Volvo dealer uit Oss. Die belde naar een tijdje terug met de mededeling dat de betreffende pomp was vervangen en dat de vervangende pomp, inclusief de slangen en wat klemmetjes, op zo'n 750 euris ex btw kwam !! En daarna moest deze natuurlijk nog ingebouwd worden en weer afgeperst, gevacumeerd en gevuld worden. Aan het eind van de rit kwam de totale schade dan op ca 1000,= euris !!
En dat is me dus net iets teveel. Ik heb al een advertentie geplaatst voor een nieuwe pomp, maar ik vrees dat de vakantie naar Frankrijk toch met ARKO wordt.