weer olielekkage -> compressie testen?
weer olielekkage -> compressie testen?
Mijn 940 lpt uit '96 lekt weer enorm veel olie aan de voorkant van het blok (1 liter op 500 km)
9 maanden geleden lekte hij ook enorm (1 liter op 200 km) aan de voorkant van het blok. Toen heb ik bij Timen alle keerringen vervangen en bleek uiteindelijk een plaatje dat rechtsboven de krukas en onder de oliepomp zit (ken de naam niet) los te zitten. Hierachter schijnt een papieren pakking te zitten, maar ik heb deze niet vervangen, maar gewoon de boutjes vastgedraaid. Je staat er versteld van hoe de olie vanaf die plaats bovenop de motor kan komen (via riem meegenomen).
Daarna was de lekkage weg.
Nu knipperde 2 weken opeens mijn olielampje en ben ik meteen langs de weg gaan staan. Ik blijk weer een groot lek te hebben en lijkt op hetzelfde als vorige keer. De olie zit weer overal (spatten op de bougiekabels, olie op uitlaatspruitstuk, olie op waterpomp, olie uit distributieriem beschermkap). Het lijkt me zo sterk dat 1 van de keerringen zo snel weer is gaan lekken en het dekseltje wat ik vastgedraaid heb kan toch niet alweer loszitten, of lijkt het verstandig om de pakking van dat dekseltje te vervangen?
Omdat de auto ook al tijden niet lekker rijdt (ondanks dat ik bougies heb vervangen, bougiekabels, verdelerkap en klepspeling heb gecontroleerd) zat ik te denken om de compressie eens te controleren. De auto rijdt niet vloeiend, pakt slecht op bij gasgeven, voelt onregelmatig bij constante snelheid. Op de sleuteldag in Zaltbommel hebben verschillende mensen naar de motor (onbelast) geluisterd en niets geks gehoord, alleen een klein lekje in de uitlaat vermoedelijk in de buurt van het uitlaatspruitstuk.
Is het een logische stap om de compressie te controleren? Volstaat een goedkope meter van 30 euro voor een incidentele test, ik heb er namelijk een gezien: http://www.bccp.nl/shop2/enter.html?lang...
Alle tips zijn welkom, vooral nu de volgende sleuteldag pas over 3 maanden is.
Groet,
Mark