automaat: nieuwe olie en oliekoeler
automaat: nieuwe olie en oliekoeler

Mijn automaat had de laatste maanden wat problemen: de schakelmomenten lagen hoger in de toeren en gingen steeds schokkeriger. Bovendien had na de laatste caravanrit naar Zweden de ATF-olie geen grenadine-kleur meer maar leek meer op troebel oud-bruin bier.
Vandaag is een extra oliekoeler geplaatst. De auto heeft er nu twee: de bestaande waarbij de ATF door de koelvloeistofradiateur wordt geleid en een nieuwe waarin de ATF wordt gekoeld door de langsstromende lucht. Beide staan in serie: de ATF gaat eerst door de bestaande koeler, vervolgens door de nieuwe en dan weer terug naar de versnellingsbak.
Ook is nieuwe ATF en een nieuw ATF filter in de bak gestopt. Het resultaat overtreft alle verwachtingen: de auto schakelt weer als nieuw, dus zijdezacht en bij de juiste toerentallen. Periodiek ATF vervangen is dus een absolute aanrader!
Mijn ervaringen met verschillende Volvo-dealers in deze zijn ronduit negatief: het plaatsen van een oliekoeler en het verversen van ATF werd simpelweg geweigerd; staat niet in de onderhoudsvoorschriften, dus doen we niet. Dat ik er gewoon voor wilde betalen, maakte niets uit! Ben ik nou gek?
Groeten uit Zuid-Limburg,