Nog een OMVL dampgasinstallatie
Nog een OMVL dampgasinstallatie
Even een berichtje over "MIJN" OMVL dream dampgasinjectie.
Nu al drie jaar in mijn 960.
Ongeveer 1 jaar na inbouw, vlak voor de vakantie, moest ik elke keer als de auto een paar uur had stil gestaan 10 seconden doorstarten voordat de motor aansloeg. Dat gebeurde alleen als er van te voren op gas was gereden, dus leek het iets met de gasinstallatie te maken te hebben. Terug naar de inbouwer, dezelfde als Jan, maar die had geen idee wat het zou kunnen zijn. Een heel minimale kans werd nog wel genoemd, de de verdamper zou via de vacuumaansluiting gas kunnen lekken. Enfin, auto weer terug gekregen, met nog steeds het start probleem. Zelf ben ik er uiteindelijk achtergekomen dat wanneer de auto warm is gereden op gas en ik de moter uit zet, dat er na een minuutje een hoop gas uit die vacuumaansluiting kwam. Dat stroomt dan in het inlaatspruitstuk, met als een gevolg een veel te rijk mengsel. Daarom duurde het een hele tijd voordat de motor aansloeg, eerst moest het te rijke mengsel worden weg gewerkt. Ja hoor een heel minimale kans.....
Terug naar de inbouwer. "Nee, daar hebben we nu geen tijd meer voor." Ik zou na een dag of 3 op vakantie gaan. Dus ben ik naar maar op de benzinestand met vakantie gegaan. Na de vakantie is de verdamper onder garantie vervangen.
Ongeveer een jaar later kreeg ik weer wat andere problemen. Tijdens de opwarmfase, motor net op gas overgeschakeld, begint de motor wat slechter te lopen. Loopt slecht stationair en trekt niet goed. Overschakelen op benzine verhelpt het probleem. Als de motor goed is opgewarmt zijn er geen problemen meer op gas. Weer naar de inbouwer, maar ja om het probleem te kunnen constateren moet de motor echt koud zijn. Dus mag ie een nachtje blijven. Probleem is ook dat die symptomen niet altijd optreden. Auto weer opgehaald, beetje onduidelijk wat er nu aan gedaan is. Wat afgesteld e.d. Probleem is er nog steeds af en toe. Later merk ik dat het eigenlijk steeds minder voorkomt.
Nu 3 jaar naar inbouw komt hetzelfde probleem weer terug, alleen nu altijd en erger (weer tijdens opwarmfase). Na 10km gaat het weer goed op gas. Weer maar eens naar de gasboer. Weer een nachtje logeren, motor moet koud zijn. Volgende dag ophalen. "Ja een paar injectoren lekken. Dus hebben we de 2 railtjes vervangen. Nu loopt ie weer prima". Fijn denk ik. Alleen kost me dat nu €500,-. Dat is minder fijn. Niet iets wat je verwacht na 60000km. "Helaas meneer, geen garantie meer".
Volgens de inbouwer gebeurd het bijna nooit, maar ik weet inmiddels wel beter. Ook in de UK weten ze er inmiddels alles van. Dus ik heb niet het idee dat er open kaart gespeeld word. Ook op de vraag of hij het normaal vindt dat die injectoren maar 60000km meegaan wordt ontwijkend geantwoord. Maar als ik vraag of die Prins VSI injectoren misschien een alternatief zijn wordt geantwoord: " Nee dat gaat niet, dat heb ik al uitgezocht" Daaruit concludeer ik dat het wel degelijk een bekend probleem is.
Dus ondanks het feit dat ik het probleem 1 jaar geleden al had en dat er pas 60.000km mee gereden, ziet de inbouwer geen reden om me tegemoet te komen in wat voor vorm dan ook. Hij wimpelt het af op zijn leverancier, alsof dat mijn probleen is....
Verder heb ik mijn mercedes, w116, ook gas in laten bouwen. Iets van 2 jaar geleden. Ook een OMVL installatie, met een mengstuk. Die verdamper begaf het gewoon na een maand of 3. Die is gewoon onder garantie vervangen.
Zo, dit zijn mijn ervaringen met OMVL. En de gasinbouwer.... je leert ze beter kenen in wat moeilijker situaties zullen we maar zeggen.
Joost