B230FTen B230FK, ontwikkeling, verschillen en overeenkomsten
B230FTen B230FK, ontwikkeling, verschillen en overeenkomsten
Ik heb, via Hans van Oostveen, een stuk tekst gevonden over de ontwikkeling en de verschillen en overeenkomsten tussen de B230FT en B230FK.
[quote=mderijke] de link naar Volvo-forum waar bovenstaand verhaal in de discussie is terug te lezen.
Deze tekst is HIER door "jw240" op het Volvo-Forum geplaatst. Geen officiele tekst dus, maar ik weet dat de schrijver behoorlijk goed onderlegd is op dit gebied en dat we deze tekst met enige voorzichtigheid kunnen aannemen als "de waarheid".
-------------------------------------------------------------------------
Even over het verschil tussen een B230FT en B230FK. Het blok is precies hetzelfde. Zuigers, drijfstangen, lagers, nokkenas (T), cylinderkop (type 530), compressie hetzelfde, uitlaat- en inlaatspruitsuk identiek...
Alleen de veer in de wastegate drukdoos is anders en de actuator stang is niet verstelbaar. Er is enige twijfel over de turbo zelf, maar ik heb zelf op lijsten van mitshubishi gevonden dat ze beide de TD04H-13C-6 gebruiken. Op de duitse fora is hier nog wat onenigheid over.
Qua vermogen kunnen de nieuweste 940 blokken het meeste hebben.
Bij de introductie in 1985/6 van de B2XX serie begonnen ze matig. Dunne krukaslagers, slechte plaatsing van het axiale lager van de krukas en dunne drijfstangen.
In 1987 hebben ze dikkere krukaslagers gekregen en het axiale lager is ook verplaatst (?). Ook is het blok zelf steviger gemaakt.
Tot 1989 hadden ze relatief slappe drijfstangen, alhoewel, slap... 250+ is goed mogelijk.
Vanaf ongeveer 1989 hebben alle B2XX blokken de sterkere drijfstangen, goed voor dicht bij de 400 pk, alhoewel sommige mensen er meer uithalen.
Vanaf 1993 bij alle motoren zijn oil-nozzles geplaatst die olie op de onderkant van de zuiger spuiten om de zuiger beter te koelen. Dat is de L-serie. Dit gaat de vaak voorkomende 'piston slap' tegen (bij koude motor en belasting hoor je de boel een beetje tikken...) en zorgt voor een langere levensduur, zeker bij stevig tunen.
Sinds 1993 zijn de blokken niet veel meer veranderd, maar er zijn nog de zogenaamde R-serie blokken, die hebben weer dikkere cylinderwanden en zijn erg geschikt voor tuning (5-600+ pk?)
Bij de introductie van de M90 bakken is de motor zelf ook verbeterd, door zuigers met langere skirts te gebruiken. Hierdoor komt piston slap veel minder voor...
De mooiste 8-klepper blokken zijn de late B230FT/FK/FTX etc.
16V blokken zijn weer een heel ander verhaal, de B204 turbo is het aller sterkste blok van de B2XX gietijzeren serie. Gesmede zuigers, zuigerstangen en krukas als extra en enorm dikke cylinderwanden zijn de leuke extra's van dat model.
Het zwakste bij alle B2XX motoren zijn de drijfstangen... gelukkig is nu voor 200-400 euro een setje van 4 chinese drijfstangen te krijgen die dat goed is voor 1000 pk/1000NM.
-------------------------------------------------------------------------
Meer over het tunen van deze motoren en de genoemde Chinese drijfstangen kun je vinden op het Turbobricks forum. www.turbobricks.com. Het kan zijn dat u eerst moet registreren.
Enkele pagina's: