Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Benzine motoren/B230FTen B230FK, ontwikkeling, verschillen en overeenkomsten

B230FTen B230FK, ontwikkeling, verschillen en overeenkomsten

B230FTen B230FK, ontwikkeling, verschillen en overeenkomsten

- Ingediend door bodejodel , op 26 jun 2007 - 5 Reacties -
Forum: 
Benzine motoren

Ik heb, via Hans van Oostveen, een stuk tekst gevonden over de ontwikkeling en de verschillen en overeenkomsten tussen de B230FT en B230FK.

[quote=mderijke] de link naar Volvo-forum waar bovenstaand verhaal in de discussie is terug te lezen.   

Deze tekst is HIER door "jw240" op het Volvo-Forum geplaatst. Geen officiele tekst dus, maar ik weet dat de schrijver behoorlijk goed onderlegd is op dit gebied en dat we deze tekst met enige voorzichtigheid kunnen aannemen als "de waarheid".

-------------------------------------------------------------------------

Even over het verschil tussen een B230FT en B230FK. Het blok is precies hetzelfde. Zuigers, drijfstangen, lagers, nokkenas (T), cylinderkop (type 530), compressie hetzelfde, uitlaat- en inlaatspruitsuk identiek...
Alleen de veer in de wastegate drukdoos is anders en de actuator stang is niet verstelbaar. Er is enige twijfel over de turbo zelf, maar ik heb zelf op lijsten van mitshubishi gevonden dat ze beide de TD04H-13C-6 gebruiken. Op de duitse fora is hier nog wat onenigheid over.

Qua vermogen kunnen de nieuweste 940 blokken het meeste hebben.
Bij de introductie in 1985/6 van de B2XX serie begonnen ze matig. Dunne krukaslagers, slechte plaatsing van het axiale lager van de krukas en dunne drijfstangen.
In 1987 hebben ze dikkere krukaslagers gekregen en het axiale lager is ook verplaatst (?). Ook is het blok zelf steviger gemaakt.
Tot 1989 hadden ze relatief slappe drijfstangen, alhoewel, slap... 250+ is goed mogelijk.
Vanaf ongeveer 1989 hebben alle B2XX blokken de sterkere drijfstangen, goed voor dicht bij de 400 pk, alhoewel sommige mensen er meer uithalen.
Vanaf 1993 bij alle motoren zijn oil-nozzles geplaatst die olie op de onderkant van de zuiger spuiten om de zuiger beter te koelen. Dat is de L-serie. Dit gaat de vaak voorkomende 'piston slap' tegen (bij koude motor en belasting hoor je de boel een beetje tikken...) en zorgt voor een langere levensduur, zeker bij stevig tunen.
Sinds 1993 zijn de blokken niet veel meer veranderd, maar er zijn nog de zogenaamde R-serie blokken, die hebben weer dikkere cylinderwanden en zijn erg geschikt voor tuning (5-600+ pk?)
Bij de introductie van de M90 bakken is de motor zelf ook verbeterd, door zuigers met langere skirts te gebruiken. Hierdoor komt piston slap veel minder voor...

De mooiste 8-klepper blokken zijn de late B230FT/FK/FTX etc.

16V blokken zijn weer een heel ander verhaal, de B204 turbo is het aller sterkste blok van de B2XX gietijzeren serie. Gesmede zuigers, zuigerstangen en krukas als extra en enorm dikke cylinderwanden zijn de leuke extra's van dat model.

Het zwakste bij alle B2XX motoren zijn de drijfstangen... gelukkig is nu voor 200-400 euro een setje van 4 chinese drijfstangen te krijgen die dat goed is voor 1000 pk/1000NM.

-------------------------------------------------------------------------

Meer over het tunen van deze motoren en de genoemde Chinese drijfstangen kun je vinden op het Turbobricks forum. www.turbobricks.com. Het kan zijn dat u eerst moet registreren.

Enkele pagina's:

Chinese Rods 1

Chinese Rods 2

H-Beam Rods

 

omhoog
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2892 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.