Verschil 2 liter en 2,3 liter (afgezien van die 0,3 liter natuurlijk...)
Verschil 2 liter en 2,3 liter (afgezien van die 0,3 liter natuurlijk...)
Hallo allemaal!
Ben al een hele tijd van de site afgeweest, maar nu eindelijk weer terug, met meteen een vraag. Maar eerst even een korte inleiding:
Mijn 940 (zie kleine fotootje) is er een uit 1992, op gas , met inmiddels 537.000km op de teller. De afgelopen 6 jaar 300.000km mee gereden zonder grote problemen. Tot pas de koppakking/koelvloeistof vervelend begon te doen en de ene garage op €1200,- uitkwam, terwijl de semi-Volvogarage zelfs aan €2700,- dacht (kop + nog wat andere dingetjes). Was inmiddels te ver over de APK (verhaal volgt nog wel es) en toen heb ik 'even snel' een Marktplaats-940 gekocht voor €1100,-.
Maarrr.....
Bij die 'nieuwe' mis ik een beetje het vermogen; heeft denk ik lang stilgestaan en nog véél langer niet op benzine gereden. Dat laatste gaat (mede dankzij Wynn's injectorreiniger) nu duidelijk soepel, maar ik mis nog steeds de kracht van de motor, terwijl dit officieel dezelfde auto/motor is als mijn eerste.
Volgens kentekenpapieren, -registratie en distributiedeksel een 2,3 liter motor, maar daar begin ik een beetje aan te twijfelen. Is er een eenvoudige methode om aan het motorblok zelf te zien of het een 2 of 2,3 liter is?
Ga morgen nog verder zoeken op het forum, maar deze vraag wilde ik vast even stellen.
En alle nuttige tips/hints die je hebt: spui ze. Liever teveel dan te weinig. Heb inmiddels nieuwe bougies, bougiekabels overgezet, verse motorolie + filter, en hoop morgen de rest van de grote beurt te kunnen doen. Iets met ontstekingstijdstip? Zal de foutcodes es uitlezen.
Kortom: rommelig verhaal, ja ik ben er nog, ja heb nu ook twee Volvo's (alhoewel één geschorst), en kom nog wel es met een misschien voor meer mensen nuttig verhaal over verschillen tussen tellerwerken enzo (kilometerteller deed het namelijk niet). Net zo'n soort bijdrage als over nieuwe en oude elektrische spiegels van bijna een jaartje geleden...
Maar goed, hopelijk vast wat tips! Gegroet en tot de volgende reactie/inzending/advertentie...
André Swart/Dré