Hij blijft maar lekken
Hij blijft maar lekken
Dag allemaal,
Na vier kurkdroge jaren lekt mijn 940 uit '95. De druppels hangen precies op de aanhechting van de motor en de bak, dus de lekkage zit hoogstwaarschijnlijk aan de achterzijde van de motor.
De eerste keer dat ik de lekkage ontdekte was na de grote beurt die hij recentelijk heeft gehad. Het kan zijn dat de lekkage ervoor al bestond, want ik kijk er niet dagelijks onder.
Echter: bij de beurt is de verdeelkap vervangen. Ooit is bij mijn '86 740 hetzelfde gebeurt en toen ging hij lekken bij de rubber ringen achter de verdeelkap. Ik vermoedde dat er nu hetzelfde aan de hand was.
De garage wijtte het aan olie dat uit het filter was gelekt bij de vervanging ervan. Kan. Maar na een week en twee lange ritten nog steeds lekken, dus ik opperde de verdeelkap-optie. Auto terug en weer opgehaald met een 'hij heeft daar gestaan en hij lekt geen druppel'.
Eenmaal weer voor de deur: nog altijd lekken. Weer terug. Deze keer wel een diagnose: de krukaskeerring. Goed, kan gebeuren. Nog gevraagd of het niet achter de verdeelkap vandaan kwam maar 'op het zicht lijkt het daar droog'.
Afspraak gemaakt, auto weer gebracht, 250 euro armer (na een beurt van 1100 euro) en je raadt het al: gewoon weer lekken.
De hamvraag nu: als er een lekkage aan de achterkant van het blok zit en de krukaskeerring is vervangen, wat kan het dan nog zijn (de rubber ringen achter de verdeelkap in overweging nemend)?
Graag advies!
Joost