koelvloeistof lek --> RIP koppakking?
koelvloeistof lek --> RIP koppakking?
Paar dagen terug klein plasje opgemerkt op de stoep, vlak onder de radiator. 1+1 is nog steeds 2, zeker als het groene vloeistof is. Lek was bijzonder snel opgespoord, kap open en duidelijk wit recidue van opgedroogd koelwater, daar waar de bovenste radiator slang op de kunststof pakking van de radiator komt.
Wat me echter ook op viel is dat de slangen hard als beton zijn, kort na een ritje van een paar km rond het park hier in de buurt.
Bij het opendraaien van het expansie vat , vlak na de rit spuugt het bijna letterlijk alle kanten op. Eens de eerste druk er af is, zie ik het koelwater op en neer borrelen in het vaatje.
bij koude motor staat er geen vloeistof in het vaatje.
De olie zit er al wat langer dan normaal in .. een schandalige 8000km al. In het weekend rijden we wel's wat verder, maar aangezien ik een thuiskantoor heb, worden er verder enkel korte afstand met gedaan. Dit zou de licht bruinige kleur van de olie kunnen verklaren, right?!
Voor een kost van €2000 aan te gaan bij de locale volvo dealer (Scancar Deurne - duur!) zou ik nog even het lek aan de radiator willen dichten en de olie verversen. Als ik het goed begrepen heb, zou de olie dan gewoon zwart moeten blijven en dus geen sporen van vocht (condens of koelvloeistof) mogen bevatten.
... Uiteindelijk ook nog wat vraagjes:
- De hoge druk op het koelsysteem, waar kan dat nog oorzaak hebben?
- Hoe kan ik best diagnose stellen (co meten lijkt niet altijd uitsluitsel te geven.. wat wel ? Opengooien en kijken?)
- volgens de dealer komt een kapotte koppakking bij een 940 uiterst zelden voor .. kan iemand hier op inpikken?
- Om de olie te verversen, moet'k naar m'n werkplaats 40km verderop - voornamelijk snelweg kilometers. Is dat een haalbare kaart met een falend koelsysteem en 25-30 graden buiten?
- Zit de omgevings temperatuur er misschien ook voor iets tussen?
please advice