Volvo 740 met teveel relais slaat niet aan
Volvo 740 met teveel relais slaat niet aan
Hallo mensen,
mijn mooie rode 740 gl benz uit 89 wil niet aanslaan. Bobine vervangen, bougiekabels, bougies, krukassensor schoongemaakt, het witte relais vervangen. Geen sjoege. Wel zit er een groene draad om de hoogspanningskabel van de bobine, en die draad gaat naar de relaiskast naar een relais dat niet in de auto hoort, gaat ook naar een volgend relais dat niet in de auto hoort. De roze kabel van het bezinepomprelais is bij het relais doorgeknipt en de roze kabel van de zekering gaat naar het vreemde relais. Hier een soort schema:
Groen van de hoogsp. kabel naar zwart relais 1 (AG (?) S (?) 22 en 2235901) en vandaar met geel wit en rood naar paars relais 2 (G. Cartier, 03510 en 185.6). Van het paarse relais gaat de roze kabel naar zekering 11 en aan de andere kant van de zekering verdwijnt de kabel naar de ingewanden, hopenlijk richting bezinepomp. Op het paarse relais is aan de rode draad nog een rode draad geschakeld die via een 20 amp zekering naar het relaisbord gaat en daar gebroederlijk naast alle andere rode draadjes is gesprikt. Op het paars relais is op wit ook nog een tweede witte draad gemonteerd die helemaal nergens heen gaat. Daar zal wel iets mee moeten, die zit er vast niet voor de sier.
Hij heeft altijd braaf gelopen. Ik denk dat de pomp het heeft opgegeven. Dat moet ik nog doormeten maar het relaisverhaal is zo merkwaardig dat ik er toch het fijne van wil weten. Voor zover ik weet heeft hij nooit op gas gelopen. Is ook niet van te zien.
Kan iemand verzinnen waar het voor is, wat het is en of het losse draadje niet ergens in moet? Of, sterker, is er een lezer die dat in een vorig leven in deze auto zo heeft geknutsteld? Dan hoor ik het graag!
Hier nog wat plaatjes:
[edit: Foto's op verzoek toegevoeg: exit edit]