Hardnekkige storing: willekeurig inhouden en neiging tot afslaan 740GL. Wie helpt?
Hardnekkige storing: willekeurig inhouden en neiging tot afslaan 740GL. Wie helpt?
Heren,
Met mijn 740 GL sedan automaat (B230K motor) met carburateur en electronische ontstekingscomputer EZK118 van Bosch, blijf ik een hardnekkige storing houden.Ik heb al op andere forumdraadjes gekeken en daar ook al het een en ander aan gehad, maar ondanks dat kom ik er niet uit.
De storing treedt op onvoorspelbare momenten op.
Na een koude start heeft de motor in de opwarmperiode meestal de neiging tot afslaan (“lauwe motor”). Het toerental zakt dan tot iets boven de 500 rpm in “D”. Ook wil het wel eens helpen om opnieuw te starten.
Bij goed warme motor en rijden over de provinciale wegen met wisselend gebruik van het gaspedaal (remmen, optrekken, snelheid steeds aanpassen, geen snelwegtrajecten) is er GEEN probleem te constateren.
Bij goed warme motor en rijden over (voornamelijk) snelwegen met redelijk contstante snelheden rond de 100 tot 120 km/u, gaat de auto op onvoorspelbare momenten (meestal al een behoorlijk eindje gereden op de snelweg) inhouden. De motor begint dan licht in te houden, meestal “nadat er wat met het gaspedaal wordt gespeeld” voor snelheidsaanpassingen aan het overige verkeer. Onderaan de afrit bij een stoplicht is het noodzakelijk om dan licht gas bij te geven om de motor niet te laten afslaan. Na een tiental seconden tot ongeveer 1 minuut, pakt de motor echter het goede toerental (ongeveer 800 rpm in “D”) weer op. Ook wil het wel eens helpen om opnieuw te starten.
Het volgende is er in de afgelopen twee jaar aan vervangen/gerepareerd (in tijdsvolgorde):
nieuwe carburateur
nieuwe omloopleiding pulsair systeem
nieuwe koelwaterthermostaatvoorverwarmingsslang inlaatlucht vanaf de uitlaat
nieuwe rubberen koppelstukjes op alle vacuümslangetjes van de carburateur
magneetklep 1357259
pulsairventielen 1266665 en pulsairluchtpijp
carburateurreiniger
een gebruikte inlaatspruitstuktemperatuur-vacuümsensor voor het pulsair-systeem
bougieset met kabels
EGR klep 1367971
Startklep 1367855
Verdelerkap gereinigd
Nokkenassensor vervangen
+61 kabel van dynamo deels vervangen en stekkers aangesoldeerd
Gebruikte EZK ontstekingscomputer
Thermostaatklep 1219566
Inlaatspruitstukpakking 1378879
EGR aansturingsklep vervangen
Hall gever van ontsteking vervangen
Olieafdichtringen van verdeler vervangen
Vacuumslangvan carterventilatie vervangen
CO percentage en stationair afgesteld en klepspeling gecontroleerd
Brandstoffilter 464728 vlak vóór de carburateur geplaatst
Brandstofsysteemcleaner
Brandstofpomp 1336185
Carburateur open gehad en gereinigd
carburateurvoet (sokkel) gevlakt en nieuwe pakking (bleek niet vlak en daardoor luchtlek)
Vacuumslang rembekrachtiger vervangen
Tankvlotter vernieuwd
Benzineleidingen doorgeblazen of vernieuwd
Het is een hele waslijst en heeft inmiddels de nodige euro’s gekost. Maar de auto is voor ons veel te mooi om weg te doen; er is technisch zo ongeveer alles al aan vervangen/vernieuwd. Volgens mij is er nog maar een kleinigheidje dat verholpen moet worden om de auto weer helemaal goed te krijgen.
Wie kan mij verder op weg helpen?
Groeten,Lieme Huib Osinga