Motor verbruikt ineens veel olie....
Motor verbruikt ineens veel olie....
Echt balen. Twee week geleden heb ik mijn 960 (b6304f1) een beurt gegeven. Bij het wisselen van de bougies bleek die van de vijfde cilinder vast te zitten. Ben zelf altijd enorm secuur bij het indraaien van bougies. Gedoseerde hoeveelheid kopervet, vastdraaien niet op de gok, maar op 90 graden indien nieuw en 30 graden indien gebruikte afdichtring, etc. Draait één keer iemand anders de boel er in krijg je dit. Het betere natte bilspleten werk zullen we maar zeggen.
Goed, met beleid de bougie in kleine stapjes losgedraaid en hierna het draad met een tap opgefrist. Hierbij ook nog gecontroleerd of er metaalschilfers in de cilinderruimte waren gevallen. Kon echter niets vinden. Alles leek te zijn blijven hangen in de inkepingen van het met kopervet ingesmeerde MidLock tapje.
Nu bleek ik gisteren echter ruim driekwart liter olie verbruikt te hebben (10w40) op ongeveer 1100 kilometer. Dit lag altijd rond de 1 op 8000. Dus blok nagelopen op externe lekkages. Dit was niet waarschijnlijk aangezien ik in augustus vorig jaar alle keerringen heb vervangen. Dan maar alle bougies er weer uit en de cilinders controleren. De bougies zijn allemaal mooi licht bruin/grijs van kleur. Alle zuigervlakken mooi droog en blauw/zwart van kleur behalve, juist ja, de zuiger van de vijfde cilinder. Is dus ook blauw/zwart maar dan vettig.
Aan een olielekkage via de koppakking denk ik niet direct. Er bevindt zich geen olie in het koelwater en meestal wordt de cilinder juist helder en schoon bij dit euvel. Mogelijk dat er dus toch door metaalschilfers beschadigingen in de cilinderwand zijn opgetreden en er nu dus olie wordt verstookt? Heb nog gekeken of hij walmt, bij koude motor komt er enigszins licht grijze/blauwe rook uit. Als de boel eenmaal op temperatuur is na een aantal kilometers is de rook geheel afwezig. Kan er niet echt een geur aan toekennen, behalve dan die van LPG bij stilstaand gas geven.
Heeft iemand nog andere ideeën en wat is wijsheid.