cilinderkop 940 LPT LPi uitbouwen
cilinderkop 940 LPT LPi uitbouwen
Hallo allemaal,
ik ben bezig de cilinderkop uit te bouwen van mijn 940 estate LPi LPT uit 97 met 270.000 km. De kleppen zijn uitgesteld zoals bleek toen ik hem bij een bevriend (volvo)monteur bracht en nu moet de zaak gereviseerd worden. Om wat van de kosten te besparen ben ik zelf bezig om de kop uit te bouwen. Na mijn vorige 740 uit 89 is dit een wat ingewikkelder sleutelwerkje. Wel leuk al die mooie luxe, maar onder de motorkap wordt het er niet ruimer op.
De vraag is of iemand een advies heeft over het demonteren van het uitlaatspruitstuk? Ik heb alle moeren van het spruitstuk los, maar onvoldoende ruimte om de hele zaak van de draadeinden af te drukken en zo de kop vrij te krijgen. De steunen van de turbo heb ik ook los gemaakt, maar dat levert niet meer speling op.
Is het beter om de bevestiging van het spruitstuk aan de turbo ook los te maken? Kun je de turbo dan zover weg drukken dat er ruimte ontstaat om het spruitstuk te verwijderen?
De tweede vraag ligt aan de andere kant. Daar heeft de bouwer van de LPi installatie de injector van de vierde cilinder zo dicht op het laatste draadeind gezet dat ik geen sleutel op de moer kan zetten en ruimte voor een dopsleutel of steeksleutel is er niet. Nu heb ik de injector los gekoppeld en zit er alleen nog het stuk dat in het inlaatspruitstuk zit. Dat lijkt alluminium en kwetsbaar. Kan dat stuk ook op een of ander manier verwijderd worden of is daar speciaal gereedschap voor nodig?