Accu / dynamo probleem? Spoed i.v.m. uitje, a.s. zondag.
Accu / dynamo probleem? Spoed i.v.m. uitje, a.s. zondag.
Dag jongelui,
op de laatste sleuteldag in Zaltbommel, heb ik een zwaardere accu gezet. Volgens de garage was de oude meer voor een Astra of Siësta, dus in overleg wat zwaarder. De laatste tijd begon het lampje van de accu, niet te branden, maar een beetje op te lichten. Vraagtekens alom, want op het dashboard van "Slofje" dacht ik dat alles nu wel eens in orde was. Komt dat accu-liggie steeds tevoorschijn. Vanavond een ritje gemaakt, een opritje op, radio uit! Ik de motor uit, kijken of de radio het doet, niks. Starten, hé ook niks, alleen maar tikketikketik. Radio er in, contact maken, alle lampies branden. Starten, ja ze doet 't. Snel naar huis. Onderweg, knipperlichten deden het niet meer, dimlicht leek wel een waxinelicht, steeds minder licht IN de auto, alles ging uit. Geloof het of niet, maar ik was 4 meter van de parkeerplaats, uit, alles uit, dus ook de motor, wat voelt stuurbekrachtiging dan zwaar. Uiteraard stond ik helemaal scheef voor de parkeerplaats, dus samen met Amy, "Slofje" met veel geheen en geweer op haar plaats gekregen.
Een voorbijganger zei, motor starten, "1 accupool" losmaken, slaat de motor af, dan is het de dynamo. Mijn vraag kwam te laat, toen ik dacht "niks, doet 't", maar hij was al met z'n hond de hoek om.
Gezien voorenstaand verhaaltje, wat denken jullie ervan, zal ik maar meteen voor de dynamo gaan of moet ik nog ergens anders aan denken? En als het dan de dynamo is, zal ik 'm dan bij de "sloop" halen of heb ik dan een miskoop of moet ik wat anders, maar wat moet ik dan nemen voor een 740 GL van 1986. Graag jullie advies/raad.
Ik vraag nooit met spoed, maar zondag moet ik naar de Efteling, dus wil haar graag repareren, dus alsjeblieft reacties.