Tweemassa vliegwiel 940 LPT
Tweemassa vliegwiel 940 LPT

Mijn 940 LPT uit 98 heeft een tweemassa vliegwiel. De radiaalveren om de schokken in de aandrijving op te vangen zitten dan niet in de koppelingsplaat, maar in het vliegwiel. Zo'n vliegwiel bestaat dan uit twee delen, verbonden door twee radiaalveren. Het voordeel is dat de hoekverdraaiing veel groter kan zijn dan bij radiaalveren in de koppelingsplaat. Hierdoor worden aandrijfschokken veel soepeler verwerkt.
De koppelingsplaatfabrikanten (Sachs) bevelen aan om met een plaatwisseling ook het vliegwiel uit te wisselen, maar dat is een kostbare grap. Heeft iemand dat al eens gedaan en wat waren de verschillen? Of merk je er niets van? Ik heb na 320 kkm het idee dat er flink ruimte op de aandrijving begint te ontstaan en vraag mij af of dat vliegwiel er mee te maken heeft.
Rob