Kunnen vrouwen dit ook allemaal leren?.....geintje!
Kunnen vrouwen dit ook allemaal leren?.....geintje!
Hallo Volvo Deskundigen,
Heb sinds 1,5 maand een Volvo 740 2.3 GLE, B230F, M47-5sp uit 1990 (jaja, zover was ik al).
Aangezien ik, in tegenstelling tot waarschijnlijk velen van van jullie, niet ben opgegroeid met het klussen aan brommers;-) vraag ik me af hoe te beginnen om te leren zelf reparaties aan mn 740 uit te voeren?
Waarom? Omdat het prettig is om je eigen dingen te repareren en hiervoor niet altijd naar derden te moeten. In huis doe ik dit al, dus nu is de auto aan de beurt. Techniek is tenslotte leuk..toch?!
Via Marktplaats heb ik al de Vadis cd bemachtigd, maar dit is nog een beetje te hoog gegrepen denk ik. Dus bestaat er misschien een boek over de 740 waarin gehele techniek vd auto wordt uitgelegd? En dan natuurlijk ook nog een boekie met technische terminologie.
Door jullie berichten weet ik inmiddels al wel dat ik (uh..mn 740) hoogst waarschijnlijk last heeft van 'backfire'. Van de rest vd zaken is het me nog onduidelijk waar dit aan ligt en hoe het op te lossen. Hier een aantal zaken die me opvallen:
-Backfire? zo'n 2x per dag geeft de motor een 'plof'-geluid (of doffe knal). Als ik de koppeling snel indruk, slaat de auto niet af, anders wel.
-Alleen de eerste week kreeg ik m nog op benzine gestart, maar nu niet meer. Wil het ook niet te lang achter elkaar proberen, anders verzuip ik m misschien.
-'s ochtends na het starten heeft de auto de eerste 10 min. geen 'power'. Zelfs na doorrijden in de 2e versn. tot 4000 toeren, valt ie na m in de 3 te hebben gezet helemaal terug (een rollator is dan bijna sneller) en dreigt ie af te slaan. Dus dan maar weer in zn 2.
- Trillen in stationair. De pook trilt alle kanten op. Wordt wel beter als ie warmer is, maar gaat niet weg.
- Sinds APK 2 weken geleden is er rv andere band opgekomen. Sindsdien vibreert ie boven de 80 km/h. Kan het zijn dat ie uitgebalanceerd moet worden?
-In z'n totaliteit vind ik m gevoelsmatig weinig 'power' hebben. Ik weet dat het een zware auto is, maar hij heeft dan toch ook een navenant motor toch? Bij echt stijle heuvels denk ik vaak "haalt íe het wel of haalt íe het niet?". Tevens met invoegen snelweg gaat ie ook niet echt snel, ook al geef ik m plankgas. Is dit normaal voor dit type.
Ondanks de voornoemde 'puntjes', ben ik toch helemaaaaaal weg van mn 740. Hiervoor had ik n VW Polo 1.9 D 1998 en die was wel veel pittiger, maar daar heb ik nooit een klik mee gehad. Zal wel een typisch vrouwending zijn, maar ik hecht me aan mn auto.
Ik ben me ervan bewust dat het een 'oudje'is en weet ook dat je sommige dingen nou eenmaal niet kan verwachten van die leeftijd, maar ik wil wel dat ie zo optimaal mogelijk functioneert.
Alle input, tips & trucs zijn welkom en mocht een van jullie toevallig ook nog in Nijmegen wonen en met deze beginneling een keer haar auto willen doornemen zou dat helemaal toppie zijn.
Vriendelijke groet,
Hanneke Dinnissen
Nijmegen