Stotteren; Pomp, relais of anders?
Stotteren; Pomp, relais of anders?
Iets wat mijn nieuwe Volvo had sinds de aanschaf is dat die zo af en toe op LPG begint te stotteren en bijna geen vermogen(lees slecht op snelheid komen) heeft. Gebeurde eigenlijk bijna altijd na een tijdje op constante snelheid te hebben gereden en daarna voor een bocht afremmen mede door middel van op de motor te remmen. En zodra ik dan weer gas gaf dat die dan begon te stotteren en bijna geen vermogen. Nu het kouder is het ook zo dat die soms ook al begint te stotteren zodra die koud op LPG overschakelt.
Meestal is het na een seconde of 5 automatisch weer weg, maar soms duurt het een langere tijd. Nu is het wel zo dat als je weer op benzine gaat rijden het probleem gelijk weg is. En dan 2 seconden wachten en terug op LPG en weer geen problemen. Dit is soms ook wel iets langer maar meestal is 2 seconden voldoende.
Het stotteren lijkt alsof hij op 3 cilinders loopt of teveel/te weinig LPG krijgt.
Nu heb ik het één en ander al opgezocht wat het kon zijn en de volgende punten aangepakt/vervangen;
-LPG filter, gasklephuis en CIS-klep gereinigd
-BDP sensor vervangen door een Bosch variant
-Bougie's vervangen
-Complete ontsteking vervangen, gelijk voor Wasted Spark vervangen
-Vacuümslangen vervangen
-BTI LPG chips gemonteerd via een Daughterboard
-Iets wat ik nog wel zie is dat de LPG injector bij het schutbord los zit(valse lucht). Maar dit was bij mijn vorige wagen ook het geval maar bovenstaande probleem niet.
Wat ik nog lees op forum/google is dat de volgende problemen het nog kunnen zijn volgens mij;
-De pomp die op z'n laatste poten begint te lopen
-Een bepaald relais van het LPG systeem maar welke precies durf ik niet te zeggen.
Zijn er bepaalde onderdelen makkelijk te testen om uit te sluiten of moet ik echt onderdelen gaan vervangen?
Of zie ik nog bepaalde mogelijke oorzaken over het hoofd?
Het betreft in dit geval een 940 uit 1997 met een B230FK blok erin met een Vialle LPi gasinstallatie. Waarbij eind 2009 een ruiltank is gemonteerd.