Stotteren onder de 2000 toeren bij warm weer/warme motor op LPG
Stotteren onder de 2000 toeren bij warm weer/warme motor op LPG
Beste allen,
Ik heb een probleem met mijn 945 met B230FK motor en Vialle LPI installatie. Als de motor warm is komt het voor dat de motor gaat stotteren (op 2 of 3 cilinders lopen) zodra ik onder de 2000 toeren kom, bij stilstaan voor een stoplicht valt de motor dan uiteindelijk uit als ik niet (bijna) volgas geef of overschakel op benzine.
Dit zijn mijn bevindingen:
- Het probleem komt vaker en in hevigere mate voor bij warm weer en het komt ook alleen maar voor bij een warme motor.
- Het is direct over zodra ik overschakel op benzine, op benzine loopt de motor alsnog niet mooi regelmatig en schud best wel maar hij kan goed op toeren blijven en stottert niet bij optrekken.
- Als de motor koud is dan voelt het tijdens optrekken op lpg alsof ik 'pompend' gas geef, de vermogensafgifte is niet vloeiend zegmaar.
- Een van de bougiekabels zit wat los op de bougie, wel vastgeklikt maar hij gaat niet zo strak erop als de andere bougiekabels, daarom heb ik voor de zekerheid nieuwe bougies en bougiekabels besteld.
- Ik heb een klein vacuumlekje op het inlaatspruitstuk, de grote plug/dop die vanboven zit is los en kan niet vast gedraaid worden, alsof deze dol is gedraaid.
Ik wil niet op goed geluk onderdelen gaan vervangen omdat dat onnodig veel geld kost en omdat ik de auto deels ook heb gekocht om van te leren. Daarom heb ik een uitleeskabel gekocht om de Vialle computer uit te lezen en hiermee heb ik een grafiek gemaakt. Deze grafiek bevat deels een stuk waarin de motor prima (stationair) loopt en een deels een stuk waarin de motor stottert. Omdat ik zelf geen autotechnicus ben zou ik graag jullie hulp willen met het analyseren van het probleem.
Mijn eigen redenatie gaat als volgt: Zodra de motor stottert geeft de lambdasonde een laag signaal (0,1V), dat betekend dat de motor een arm mengsel krijgt, dus te weinig brandstof of teveel lucht. Als reactie hierop zie ik dat de (benzine)computer de inspuittijd vergroot, dit heeft geen effect op de motorloop of het lambdasondesignaal. Als ik de pompdruk bekijk zie ik dat die de hele tijd redelijk laag is (maar is dat te laag of is dat nog prima?) en dat die af en toe een piek heeft, de motor gaat dan ook eventjes een paar slagen beter lopen waarna de pompdruk weer inzakt.
Mijn conclusie: Te weinig brandstofinspuiting
Mogelijke oorzaken:
- LPG-pomp kapot -> niet logisch want waarom is die afhankelijk van de motor-/buitentemperatuur? Hij schakelt ook goed tussen hoog en laag toerental
- LPG-pomp relais kapot -> klinkt plausibel, hoe kan ik die het makkelijkst testen?
- Injectors kapot/verstopt -> opzich logisch maar waarom dan afhankelijk van de buitentemperatuur?
- LPG drukregel/verdeel ding (dat blok vanwaar de slangetjes naar de injectors gaan) -> klinkt plausibel net als optie 2, maar hoe test ik dat?
- LPG computer kapot -> heeft iemand zon ding op reserve liggen die ik uit zou kunnen wisselen om te testen?
- Ergens de bedrading kapot -> dat hoop ik van harte dat niet het geval is want dat zou wel eens een heel lange zoektocht kunnen worden.
Zie ik nog iets over het hoofd?
Hierboven is aan de linkse kant van de grafiek een deel te zien waar de motor goed stationair loopt, rechts is een stuk te zien waar de motor stationair stottert (toerental richting/onder de 700 toeren).
Hierboven is dezelfde grafiek te zien maar dan ingezoomd op het rechtse deel, het moment dat de motor stationair stottert.
Het excel bestand met alle data en met beide grafieken erin is beschikbaar via onderstaande link.
Datalog LPG Stotteren met luchtlek