Op LPG merkbaar minder vermogen dan op benzine
Op LPG merkbaar minder vermogen dan op benzine
Toen ik mijn 940 van een ander forumlid overnam, werd me al verteld dat de auto gechipt was (ik geloof 0,9 of 1,0 bar), met aangepaste wastegate en nog wat andere aanpassingen. Dat werkt prima, en op benzine accelereert ie als een malle.
Op LPG is dat een ander verhaal: op zich best vlot, maar vooral onderin de toeren een stuk gezapiger. Het zou waarschijnlijk met opnieuw afstellen / kalibreren opgelost zijn. Het betreft overigens een Vogels G3 installatie.
Met dit verhaal vandaag naar een welbekende lpg specialist in Helvoirt geweest, waar ik voorheen ook vaker ben geweest en altijd zeer tevreden weer ben weggereden. Hij is bijna 3 uur bezig geweest met nieuwe software installeren, kalibreren, 4-gasmeting, bougies nakijken, maar het probleem is niet opgelost. Uitstoot is perfect. Alle instellingen zijn ook goed. Bougies, kabels, verdeler, bobine ook goed. Hij loopt heel mooi en netjes, zonder bokken of stotteren, maar pakt op LPG nog steeds later op. Waar je op benzine onder de 3000 toeren al met volle turbodruk als een dolle accelereert, komt die duw in de rug er op lpg beduidend later in. Pas bij 4000 toeren lijkt het allemaal goed op te pakken, daaronder is het wat gezapig.
Met zichtbare frustratie (hij vond het niet leuk dat hij het probleem niet kon oplossen) heeft deze bekende lpg specialist me de 940 weer mee naar huis gegeven. Enige mogelijkheid die er nog openstond, kreeg ik te horen, was dat de ontsteking op LPG niet (genoeg) vervroegd zou worden (vanwege tragere verbranding van LPG t.o.v. benzine). Herkent iemand dit probleem, of zijn er nog andere zaken die ik kan nakijken?