LPI probleem
LPI probleem

Einde van de zomer had mijn dochter de 940 mee tijdens een korte vakantie. Krijg ik een appje met foto dat er op de terugweg bij het gas tanken gas lekt bij de uitlaat. Oeps. Verder op benzine en bij thuiskomst bleek dat hoogst waarschijnlijk de vulslang gelekt heeft in de appendagekast. Die appendagekast heeft een ribbelslang waarin de bekabeling zit en die vlak bij de uitlaat door de bodem gaat. Die plek klopt precies met de foto. Zo zie je dat regelgeving bij installatie niet voor niets is want de LPG wordt netjes naar buiten gevoerd ipv in de cabine.
Enige tijd op benzine gereden maar dat leer je snel af :-).
Nieuwe vulslang en vulpot gekocht (bij oude vulpot zaten alle bouten helemaal vastgerot)
Na montage even langs het tankstation en yeeh: LPG tanken gaat goed. Schakelaar om en auto loopt netjes op gas. Op weg naar huis blijkt dat als er vermogen gevraagd wordt de auto gaat bokken en wel zodanig dat er niet mee te rijden is. Laat je het gas los dan lijkt het net of er een schakelaar om gaat en loopt de motor weer prima. Rustig rijden in de stad of 100 op de snelweg gaat prima maar je kan niet goed accelereren. Kwam er later achter dat tot 0 bar op turbodrukmeter het goed gaat, kom je eroverheen: bokken.
Mij eerste gedachte was dat er iets verziekt was aan de electronica in de appendagekast door de ijsvorming door de lekkage want vóór de lekkage deed de installatie het prima en 8-9 jaar was er al een gereviseerde pomp in gezet dus dat was niet de eerste verdachte.
Na zoektocht op internet, forum, en bij de man die toen de pomp gereviseerd had (Rieks Scholing), leek de aansturing van de pomp de eerste verdachte. Die zijn alleen niet meer te krijgen. Uberhaupt is er eigenlijk niets meer voor de twintanks te krijgen en bijvoorbeeld de welbekende Romio weigert ook maar iets te doen bij deze tanks anders dan vervangen door een ringtank á 800 euro....
Van Wytze een identieke tank uit een werkende auto overgenomen, primair voor de electronische onderdelen zoals condensator en pompaansturing maar zonodig ook als vervanging als het toch de pomp blijkt te zijn.
Je kan de pomp ook forceren naar een continue hoge stand, door stekkerverbinding van de dunne blauwe draad van de pompaansturing los te trekken. Dan is er niet meer mee te rijden als de motor overschakelt op gas
Ben nog naar Verdampere geweest in Helvoirt waar ik goede ervaringen mee had. Hij dacht even dat wellicht de LPE niet goed was maar dat bleek na een vervangende LPE (niet van een 940) niet het geval. Vervolgens de aansturing van de reservetank geprobeerd en later de grote condensator. Geen effect.
De pomp wordt netjes in een hogere stand gezet maar de LPG druk zakt in als je flink gas geeft. Nu lijken er 2 opties over:
- Pomp is toch niet goed
- Het filter is verstopt. Die filters had hij niet omdat hij nog maar heel zelden zo'n oude LPI installatie ziet en de modernere hebben die filters niet meer.
Hij had verder geen tijd want anders hadden we wellicht de tank vervangen.
Heb zelf wel het fysieke filter vervangen. Zat helemaal dicht. Helaas met een nieuw en fris filter blijft het optreden.
Bij Arend van VAD in Alphen geweest om de LPI tank om te wisselen. Eigenlijk een rappe klus. Ik had thuis al de leidingen los gedraaid zodat de druk er af was.
Nou, uurtje later zat de tank er in en draaide de auto op LPG. Even een proefritje en: grmpf, exact hetzelfde gedrag......
Met de andere tank was het gedrag dus identiek en de kans dat beide pompen op dezelfde manier kapot zijn lijkt me heel klein.
Samen met Arend nog een keer alles nagelopen inclusief documentatie. Daarin vonden we ook dat er een koppelblok is met een drukregelaar en een druksensor. Hij had er nog een liggen en toen hebben we eerst de druksensor vervangen: geen oplossing.
Toen hele koppelblok vervangen (dus eerst ruimte maken door inlaatbuis en cruisecontrolpomp weg te halen. Dan alle stekkers en leidingen losmaken, blok verwisselen, en alles weer vastzetten en terugplaatsen. Proefrit: eerst grote klap doordat inlaatbuis losschoot (niet goed genoeg vastgezet), vervolgens toen het groene lampje continue aan ging sloeg motor af. Bleek dat de afsluiter niet goed werkte. Afsluiter van het oude koppelblok erop gezet: motor loopt weer op gas maar helaas weer het zelfde gedrag.
We hebben voor de zekerheid ook het onderbreekrelais uitgesloten om zeker te zijn dat er niet 2 brandstoffen ingespoten worden door de benzinepomp af te koppelen als de motor op LPG loopt: geen resultaat.
Andere LPE (wel van 940): geen resultaat.
Dan blijft er niet heel veel over.
We stonden net nog even te filosoferen wat het dan zou kunnen zijn en eigenlijk kan het alleen nog in de injectoren zitten. Het zou zo kunnen zijn dat bij de hogere pompdruk 1 of meerdere injectoren vol open gaan of ernstig gaan lekken. Wat interessant is, is dat de druksensor in de injectoren-"lus" zit. Dat zou dan eventueel die drukval kunnen verklaren.
Ik wacht nu even op Wytze die een dezer dagen een 940 binnen krijgt met een LPI installatie. Ik ga dan de injectoren van die wagen in mijn auto plaatsen. Hopelijk is dat een oplossing en werkt e.e.a. dan weer.
Wellicht dat één van jullie nog een ander idee heeft of mogelijke oorzaak kan geven. Ik ben even los