LPG opties - ervaringen gevraagd
LPG opties - ervaringen gevraagd
Vandaag een snelle check laten uitvoeren van het fornuis om te zien of deze een volgende apk gaat halen of niet. (Na het remmen debacle vorig jaar) Helaas bleken zowel de accu bak als de bak onder het luchtfilter aan vervanging toe. Dit gecombineerd met een gebarsten achterruit (oor roest schade), een roestplek onder de LPG tank, nog steeds olie lekkage van het blok en nog wat irritaties heeft mij doen besluiten dat de wagen 'op' is gereden. Dat betekend dus dat ik toe ben aan een vervanger.
Opties die ik nu heb zijn:
* 740/940 op LPG (al dan niet G3) waar ik de B230FB kop kan hergebruiken als de kleppen uitgesteld zijn.
verstandige keuze, maar er zijn leukere.
* 760 op LPG
Ik ben een leuke op het spoor, als is dat spoor al wel erg koud. Is het verstandig om een vroege B280 op lpg te rijden?
* 960 op LPG (G3)
Wat zijn de ervaringen met die wagen, onderhoud e.d.? Is het te overzien?
Het budget is, zij het nog beperkt, ruimer dan tijdens de aanschaf van het fornuis, maar dan heb ik ook wel eisen m.b.t. de uitvoering en staat van de wagen. (en minimaal 6 maanden APK, zodat ik niet weer in de winter aan het klussen ben)
Heeft iemand ervaringen met de opties? Vragen die in me op komen zijn:
* betrouwbaarheid.
Hoe betrouwbaar zijn de PRV's en white blocks op LPG
* onderhoud
Leveren de PRV, white block en G3 voor de red blocks extra onkosten op?
Weegt de besparing in wegenbelasting bij G3 op tegen de eis dat de katalysator het moet doen? (en dus elke x jaar vervangen moet worden)
* Heeft een MY 83 nog specifieke issues (met LPG)?
Wie kan me helpen een goede keuze te maken, een waar ik nog jaaaaaaaaaren plezier van heb. (zonder een torenhoge rekening, want dan is het plezier er snel vanaf)
Jan
P.S. Het terugkopen van Witje is ook een optie, net als evt een andere diesel, maar LPG met een 940 er omheen is toch goedkoper heb ik gemerkt, dus LPG heeft de voorkeur.