Lekkende injector(s) ?
Lekkende injector(s) ?
Mijn 1996 940 met Vialle LPi systeem doet het op zich prima.
Ik heb de auto pas 2 maanden en vanaf het begin dat ik hem heb, was het starten met warme motor (halfuurtje of uurtje stilstaan) wat lastig;
Ik moest dan tijdens het starten even het gas aantippen zodat ie aansloeg.
Daarna loopt motor meteen rustig en netjes stationair en verder niets meer aan de hand,
Echter nu, een maandje verder wordt het erger: Ik moet langer doorstarten en het gaspedaal lang ingetrapt houden voordat i wil aanslaan.
Vandaag was het toppunt tot nu toe: De auto had 2 dagen stilgestaan en de startmotor moest ik ecth wel 10 seconden laten draaien met ingetrapt gaspedaal voordat ie sputterend en twijfelend aansloeg.
Nadat ie aanslaat verder geen problemen, meteen netjes en rustig stationair.
Als ik de motor dan uitzet, en na enkele seconden weer start, gaat dat zoals het hoort, zonder het gaspedaal aan te raken.
Omdat ik op dit moment ook nog een andere haast identieke 940 heb (1997), had ik al een paar dingetjes uitgewisseld om zaken uit te sluiten zoals LMM, brandstofrelais (witte) en benzinedrukregelaar, nog voordat het duidelijk was dat het toch echt een lekkende injector zou moeten zijn..
De injectoren zijn overigens voorzien van een groene stip.
Ik was van plan het lpg/benzine onderbrekingsrelais ook even te wisselen, maar die van de andere auto mist een van de twee stekkers en is op een alternatieve manier aangesloten op de kabelboom.. even omwisselen is dus nog niet zo makkelijk.
Tijdens cranken zie ik de naald van de toerenteller bewegen, dus de krukas-sensor zal niet het probleem zjin (ziet er erg nieuw uit, heb 'm gemeten en meette tussen pin 2 en 3 zo'n 180 ohm, tussen 2 en 1 echter open circuit?
Is deze sensor dubbel uitgevoerd voor de zekerheid? vervangen toch maar een keer doen..)
Mijn vraagjes nu:
Zou het misschien ook en lekkende benzine injector kunnen zijn?
Ik wil het LPG systeem voor een paar dagen helemaal uitschakelen om te kijken of ik het startprobleem enkel op benzine ook heb.
Ik heb gelezen dat ik dan de 4 zekeringen voor de injectoren eruit moet halen, en nog ergens eentje?
Waar zit deze 5e zekering dan? (en waar herken ik 'm aan?)
LPG specialist Mesman in Son zie ik hier wel eens voorbij komen op het forum. Ik woon in Eindhoven en Mesman zit op 10 minuten rijden.
Ik heb echter ook gelezen dan Timen Smit een eigen / betere en permanente oplossing heeft voor het verhelpen van lekkende injectoren, dus dat klinkt al meteen goed (of heb ik het mis?)
Door mijn verhaal lijk ik zowaar haast een expert, maar ben nog echt een leek op sleutelgebied, dus de LPG injectoren wisselen tussen de twee auto's heb ik niet eens overwogen :-)
Momenteel wil mijn vriending niet in de auto rijden omdat ze bang is 'm niet meer te kunnen starten, dus ik wil liefst niet te lang wachten met een oplossing