B230 motor alleen op lpg rijden?
B230 motor alleen op lpg rijden?
Ik las laatst een stukje over een Matra Murena die op LPG liep met wat aanpassingen en daarbij beter presteerde dan benzine.
http://www.iwemalpg.com/Matra_Murena22.htm
Deze persoon heeft een 65 mm throtte body geplaatst op het inlaatspruitstuk en een soort van lambda regeling icm de lpg stelschroef.
Resultaat zou 20% meer pk en/of koppel geven en een gunstiger verbruik.
Alles sprak mij erg aan en ik zou zoiets ook wel willen voor mijn 245 van 1978.
Ik had het volgende bedacht:
- B230 blok vanwege de hogere compressieverhouding van 10.5 op 1
- 108 liter lpg donut tank onder de laadvloer met een nett0 lpg volume van 86 liter
- Alles benzine delen in auto en op motor verwijderen. Alleen rijden op lpg. Vanwege grote tank niet bang om stil te staan zonder lpg.
- Throtte body kopen via alie
https://nl.aliexpress.com/item/328754845...
- M47 bak en gps snelheidsmeter monteren
- Lambda regeling icm stelschroef lpg monteren
- Ontsteking vroeger zetten ivm lpg
- ontsteking overzetten van cilinderkop naar zijkant blok.
Mijn doel is om het simpel , betrouwbaar en economisch te maken met een vermogen van 145 a 150 pk en een verbruik van 1 op 10 km op lpg.
Maar ik heb wel wat twijfels/vragen.
Hoe vroeg zou ik de ontsteking moeten zetten voor lpg?
B230k blok is prima, maar kan last hebben van kantelende zuigers. Misschien toch een ander blok?
Zou zuigerkoeling iets uitmaken als ik altijd op lpg rij?
Als ik de compressieverhouding wil verhogen, hoe hoog zou ik kunnen gaan voor lpg gebruik?
Misschien heb ik nog meer dingen over het hoofd gezien?