Avonturen met de Vialle actuator (stappenmotor)
Avonturen met de Vialle actuator (stappenmotor)
In de loop der jaren heb ik wat actuatoren op Viale F verdampers moeten vervangen. Om een of andere dwaze reden heb ik de defecte in een doosje bewaard. Nu ze zeldzaam worden, vraagt men soms schandalige prijzen. Deze dingen kostten in 1994 nog €54 (op een oude factuur). Wanneer ik ze nu zie rijzen mij de haren te berge. Ik kwam ze tegen voor €238,- , maar ook voor € 124. Bij een van de grootste gasspecialisten van België, Van Meenen in Eeklo in België kwam ik actuatoren voor een normale prijs tegen, rond de € 75,- .
Het meest merkwaardige is dat de Prins verdamper op huisje en spindel na exact hetzelfde is, zelfde fabriek. Met een kleine aanpassing (bochtje aan de verdamper, met kort stukje slang aan het Prins actuatorhuisje en dit aan de andere kant weer aan de drooggasslang aansluiten. Dan werkt de Prins actuator als een jonge god. Wel natuurlijk na deze escapades de AMS inleren.
Volgende hoofdstuk, hoe repareer ik vastzittende actuatoren.
De 'defecte' actuatoren heb ik uit hun comfortabele warme doos gehaald en een nacht met de spindel naar boven gezet. WD40 er in laten lopen. De volgende dag goed droog geblazen (perslucht) en een klein druppeltje siliconenolie gegeven. Daarna getest.
Testen van een actuator doe je door het huisje los te nemen van de verdamper en daarna het contact aan te zetten. Maar niet starten. Daarna de stekker aan de rode draad van de bobine lostrekken, de draad waarin de 3 ampere zekering in zit. Op het moment dat je deze weer aansluit positioneert de spindel zich. Deze loopt eerst helemaal open en daarna naar binnen en gaat dan de ingeleerde positie staan, de 'open loop' positie. Dis is de stand waarin deze ook werdt gezet bij het inleren. Dan is de stappenmotor goed. Zo niet dan mag je zelf kiezen, nog een nacht in de WD40 (kan nooit kwaad) of direct naar de afvalbak wanneer je ongeduldig bent...
Om het gemakkelijk te maken heb ik van een kunststof huisje de verdamper-aansluiting afgezaagd. Je haalt de stappen motor uit het huisje op de verdamper en draait het in het afgezaagde exemplaar en sluit de actuator weer aan. Door het gat zie je de spindel van de stappenmotor in technicolor en full 4K HD stereo bewegen bij de controleprocedure. Scheelt tijd omdat je het hele pasen en pinksteren niet hoeft te demonteren.
Wil je een Prins actuator ombouwen naar Vialle, dan kan dat. Je moet erg voorzichtig te werk gaan. Haal de actuator uit het Prins huisje en sluit hem aan. Laat dan de plunjer naar buiten komen en houd je hand er losjes voor. De plunjer kan er uitspringen en dan ben je meestal de veer kwijt. Daarna zet je de Vialle plunjer heel voorzichtig met veer terug in de actuator. Let op dat de zeer tere nokjes die in de gleufjes van de spindel grijpen niet worden beschadigd, breng de gleufjes voor de spindel op zijn plaats en druk de spindel met een zachte kracht tegen de veer in zodat de nokjes in de gleufjes kunnen glijden. Dan via dezelfde testprocedure de plunjer via de spindel naar binnen laten lopen terwijl je zacht blijft drukken. De actuator In het (test)huisje draaien, opnieuw positioneren en klaar.
Het lukt niet altijd de spindel er uit te krijgen, niets forceren maar gewoon opnieuw proberen. In plaats van de truc met de rode draad mag je het ook met een Vialle Signalite diagnose koffer doen, da's nóg comfortabeler en dan lukt het zeker.
En tot slot natuurlijk de motor op de normale manier goed warmdraaien (paar minuten rijden totdat de temperatuurmeter in het midden staat) en de actuator opnieuw inleren.
Als dat geen huisvlijt is...