update inzake hulpveren
update inzake hulpveren
Hallo mensen,reeds eerder liet ik jullie de foto's zijn van de gekochte niveaumaten met hulpveer. Zie: http://volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/niveaumaat-met-load-adjuster
De zaak is gemonteerd. Had even wat voeten in aarde.
1- de lasser was vergeten om de rubbers uit de onderste ogen te verwijderen. Op het oog zag het er goed uit, maar na montage bleek dat het rubber gedeeltelijk "gesmolten" was. Dus er moesten nieuwe in. Deze zijn NIET te krijgen!!! Uiteindelijk uit een paar schokbrekers van een 940 de onderste rubbers gehaald door de ogen open te zagen/breken. Toen naar een revisiebedrijf om de kapotte rubbers uit de niveaumaten te persen en de nieuwe (die uit de schokbrekers van de 940 ) erin te persen.
2- bij deze actie bleek dat het bovenste rubber van een van de niveaumaten ook speling had. Dus hier dezelfde procedure gevolgd.
3- de stabilisatorstang zat in de weg. Doordat de niveaumaat nu aan de onderzijde een schoteltje heeft waar de veer in rust, kan de stab. stang er niet meer erlangs. Deze wordt nu aangepast en gaat dan de oven in om alle spanningen die erin zijn gekomen ten gevolge van het lassen te verwijderen. Overigens ik heb rondgereden zonder die stang en dat gaat prima. De extra veer vangt alles prima op. De carrosserie rolt niet. Ik wil echter geen mogelijke APK problemen, als het al gezien wordt.
Ervoor: bedroeg de afstand tussen spatbordrand - hart velg: 33,6 cm. Ik kreeg (onbeladen) 2 vingers tussen band en spatbordrand.
Erna: nu bedraagt die afstand 42,5 cm. Een winst dus van ongeveer 9 cm. Ik krijg nu ruim 4 vingers tussen band en spatbordrand.
Test: vrouwlief had potgrond nodig dus richting tuincentrum en achterin 21 zakken van 20 kg = 420 kg totaal geladen. De achterbank niet naar beneden maar alles achterin de laadruimte. De spatbordrand lag bijna gelijk met het loopvlak van de band. Onder het rijden geen problemen gehad. Achterzijde kwam niet meer verder omhoog onder een mogelijke werking van de niveaumaat. Wellicht toch wat te zwaar.
Voor mensen met problemen bij een doorgezakte achterkant dus een oplossing.
Er is NIET gelast aan de bovenzijde van de niveaumaat, want zoals jullie op de foto kunnen zien, is de binnendiameter van de hulpveer bovenin gelijk aan de diameter van de bovenste buis van de niveaumaat. Die liggen mooi op elkaar. Onderzijde is eerst het oog eraf geslepen, hierna de schotel over deze zuigerstang, oog er weer aan gelast. Voor hen die willen volgen: wel eerst de rubber eruithalen :-)
Zo gauw ik de stab.stang er weer onder heb zal ik foto's maken en hier op het forum laten zien.
Omdat nu de discussie weer volop loopt over veren en dergelijke laat ik dit alvast weten, voordat mensen moeilijkere dingen gaan doen, zoals een nieuwe bladveer zoeken.
Voor de liefhebber: mijn oude niveaumaten (geheel compleet) zijn voor een zachte prijs ter overname, geef echter geen garantie, ze zijn zoals ze zijn. Kun je hetzelfde experiment uitvoeren. Ze tilden de achterzijde tot op 33,6 cm hoog, gemeten vanaf hart wiel.
Groeten: Joop