Hoe pak je roest onder steunen dakrails aan??
Hoe pak je roest onder steunen dakrails aan??
Tijdens de laatste ALV sprak ik met een paar leden over een eventueel gezamenlijk op te starten project voor het aanpakken van roest onder de steunen van de dakrails van de 940 Estate. Onder andere mijn 98'er heeft daar last van. En zoals bij meerdere Estates opvallend genoeg alléén onder de middelste steunen aan beide kanten. De voorste en achterste steunplekken zijn, op wat aanslag en vuil na, volkomen roestvrij. Dat viel me op toen ik de dakrail aan één kant verwijderd had. Ra-ra...
Een dergelijke project vergt nogal wat tijd. Dus een sleuteldag zou een gelegenheid kunnen bieden voor alleen het vaststellen van de eventuele schade. De aanpak daarvan vereist enige ervaring en expertise, dunkt me. Lassen (dun plaatwerk = riskant) en plaatselijk overspuiten lijkt me bij voorbaat in veel gevallen onontkoombaar.
Bij mijn Volvo kwamen na het verwijderen van de roest inderdaad wat gaatjes tevoorschijn. Die heb ik weliswaar met Brunox en een adequaat vulmiddel (merknaam is me ontschoten) tijdelijk weten te behandelen. Dat was meer preventief ter voorkoming van extra narigheid op korte termijn, maar beslist niet afdoende voor langere tijd.
Allereerst zou ik jullie willen vragen om ervaringen over het aanpakken van roest onder de daksteunen te delen. En suggesties voor de aanpak van de meer ernstige gevallen. Ideaal lijkt mij dat te doen in verenigingsverband. Elkaar adviseren en helpen waar nodig. Bijvoorbeeld bij het verwijderen van de hemel zijn een paar extra handen meer dan welkom. Op welke locatie een en ander zou kunnen gebeuren, is een hindernis apart. Helaas is de prachtlocatie Emmeloord verleden tijd...
Adriaan