Voorstellen: Volvo 245 1976
Voorstellen: Volvo 245 1976
Het is weliswaar geen 700/900, maar ik wil jullie de nieuwste aanwinst niet onthouden:
Sinds gisteren heeft mijn Volvo 940 Turbo Intercooler en mijn Volvo 244 "Big Nose" een collega gekregen. Ik had mijn 740 "Blue Monday" helemaal naar wens opgeknapt en verkocht, dus was het mogelijk mijn "droomauto" aan te schaffen. Deze 245 komt uit 1976, het tweede productiejaar vd 245, maar is van dec 1976 dus modeljaar 1977. Dat zijn qua roestpreventie en lakkwaliteit de mindere jaren geweest voor Volvo. Vanaf modeljaar '78 voerde de fabriek diverse verbeteringen in, vooral qua roestbescherming en lakkwaliteit. Mijn 245 is dan ook al eens gespoten.
Ik kwam de auto jaren geleden al op MP op het spoor, vond hem direct mooi maar had niet de middelen om hem aan te schaffen. De auto stond te koop in Utrecht en was van een fotograaf, deze heeft de auto uiteindelijk verkocht aan iemand uit Limburg. Tot mijn verbazing zag ik afgelopen zomer hier in het dorp deze blauwe 245 terug. Ik maakte een praatje met de eigenaar en die vertelde dat hij de auto net die dag uit Limburg opgehaald had. Tot mijn stomme verbazing bleek dat hij in hetzelfde dorp woonde, hemelsbreed 250 m bij mij vandaan! Ik heb hem gevraagd met mij contact op te nemen, mocht hij de auto ooit verkopen en we hebben telefoonnummers uitgewisseld. Maandenlang zag ik deze auto staan en soms rijden, totdat ik een maand geleden bericht kreeg dat deze auto in de verkoop ging, evenals zijn mooie V70 R Saffron.
Ik heb de deal gemaakt dat hij de auto voor mij vast wil houden totdat ik mijn 740 verkocht zou hebben. De eigenaar gunde mij die auto, omdat hij wist dat ik een liefhebber was.
Sinds gisteren heb ik de auto overgenomen. Het is een nette auto, maar niet perfect. Een mooie uitdaging om mee aan de slag te gaan.
De auto komt uit Zweden uit Sandviken volgens de Zweedse papieren die er bij zaten en heeft daar al een motorswap gekregen naar een B230F motor en een AW71 uit een Volvo 740.
In 2017 is de auto naar Nederland gekomen, ingevoerd bij de RDW en er staat dan ook als 2.3 op kenteken.
In dec 2017 is er een Prins LPI-systeem ingebouwd met 2 tanks van elk 50 liter. Dit zorgt voor een actieradius van dik 600 km op lpg. Er is een onderbouwtank onder het smokkelluik gebouwd en een staande ringtank op de plaats vh reservewiel. Dus een vlakke laadvloer en geen verlies van bagageruimte. De auto is rondom iets verlaagd dmv verlaginsgveren, wat het weggedrag ten goede komt.
Het interieur is een erg fraai blauw Pullman interieur. De achterste ramen zijn geblindeerd door donkere folie, die begint los te laten op sommige plaatsen. ik weet nog niet of ik die laat zitten/herstellen. Verder wat leuke opties zoals: oranje markeerverlichting een achterspoiler om de achterruit langer schoon te houden en verchroomd dakrek. Tot slot de zeldzame Volvo Penta velgen.
Voorlopig ga ik de auto eerst netjes maken, rijden en genieten. ik heb al een lijstje met to do punten daar ga ik het komende jaar rustig mee aan de slag.
Ik moet zeggen: het rijdt vorstelijk voor zo'n baksteen!
groet,
Pascal