tuning in het Zuid-Oosten
tuning in het Zuid-Oosten
Hallo,
Ik ben Hein 44 jaar en woonachtig in Deurne.
Ik werk als onderhoudsmonteur in een inktfabriek.
Ik heb een 740 sandstone kleurige B230FT uit 1986 geheel omgebouwd naar type '98 940.
Dit is door de vorige eigenaren gedaan in Zweden en in Nederland.
De auto is voorzien van een prins VSI installatie.
Ik heb al een hoop aan de auto gedaan, zo heb ik de Polaris velgen laten richten en heb ze daarna zelf weer strak gezet en gespoten.
Bilstein B6's gemonteerd icm een verlagingsset.
Stabilisatorrubbers al vervangen door Pu remankerplaten vervangen, tussenlager cardanas vervangen en nog veel meer kleine dingen.
Hierna was het tijd voor wat meer vermogen, want 135pk is toch wel erg magertjes.
Na veel lezen hier op het forum en op turbobricks, heb ik contact opgenomen met Chris Arntzen (Scaniar) en hem gevraagd waar ik nou eigenlijk het beste mee kon beginnen om de auto wat vlotter van z'n plek te laten komen. Chris heeft op het moment geen 940 meer (wel een hele mooie v70r met 320pk op lpi) maar is nog altijd erg gepassioneerd als het over de 940 gaat icm tunen en kan je er veel over vertellen. Via Chris heb ik dan ook chips gekocht, nokkenas, goldbox en een 16T schuine flens.
Toen kon de pret gaan beginnen, eerst de chips gemonteerd samen met de goldbox, dit gaf al een verbetering, maar ik kreeg de auto niet boven de 0.6 bar geschroefd, dacht eerst dat het aan de bleedvalve lag, maar na wat experimenteren zou ik het toch in de originele turbo moeten zoeken.
Vervolgens turbo er maar afgehaald, want deze moest toch plaats maken voor de 16T en wat bleek een flinke scheur bij de wategate. 16T is geen plug en play, deze moet geklokt worden en er moet een nieuwe steun gemaakt worden de wastegate actuator, 3 gaten moeten uitgeboord worden en stukje weg frezen bij uitlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk heb ik ook maar meteen gepoort.
Dan kwam het volgende probleem de uitlaat, door de schuine flens, heb je een mooi groot gat maar er is niets te verkrijgen wat er standaard oppast, dus heb ik een oude downpipe van een v70 gekocht, waar ik alleen de aansluitring nodig had voor op de turbo aan te sluiten, vervolgens heb ik 2 90graden bochten 3" gekocht en na passen en meten heb ik m'n downpipe gebouwd, meteen een lasbung uit een oude uitlaat geslepen en deze er ook maar in gemaakt voor de AFR . De rest van de uitlaat had ik al verzameld een Ferrita einddemper via marktplaats en de rest is Simons via advanced performance parts.
De auto ging nu al flink hard voorruit echter kreeg ik op lpg bij vollast fuelcuts en liep hij te arm.
Dus werd het tijd voor de nokkenas te plaatsen en de kleppen te stellen, dit had ik nog niet gedaan omdat ik geen vulplaatjes heb en deze dan weer apart moet bestellen en ook geen gereedschap hiervoor heb.
Dus een afspraak gemaakt met chris (scaniar) de tuningsgoeroe voor het plaatsen van de nokkenas en het stellen van de kleppen.
Afgelopen Zaterdag om 7.30u vertrokken naar Zevenaar, dit was een helse rit door de ijzel en hevige sneeuwval, maximaal 80km/u op de snelweg en veel ellende gezien aldaar. Maar de 940 op winterbanden is hiervoor gemaakt!!! Een halfuur later als gepland kwam ik aan bij Chris, hier werd met uiterste precisie de RSI stage 2 nokkenas erin gelepeld en de kleppen gesteld, dit onder zeer koude omstandigheden. Chris kan dit bijna geblindoekt. Tijdens het monteren heb ik nog veel dingen met Chris door kunnen spreken over het verder tunen van de 940.
Hij attendeerde mij er ook nog op dat het open luchtfilter wat nu rechtstreeks op de lmm zit niet goed is en dat dit eigenlijk met een bocht moet, voor een betere gasrespons.
Doordat ik de computer los gehad had kon ik niet meteen goed voelen wat de auto deed, dus ben ik op benzine naar huis gereden om de ecu in te leren. Ik vond het in het begin nogal erg tegenvallen, maar toen de ecu goed ingeleerd was, wat een feest, de AFR op lpg bij volgas 0.84 bij een boost van 0.8 bar, was nu wel goed. Maar bij thuiskomst nog eens een paar keer goed geaccelereerd te hebben deed zich het volgende probleem voor, of de wielen slippen in z'n 2 en 3 door of het is de koppeling.
Wat ga ik in de toekomst nog aan de auto doen:
turbodruk verder omhoog schroeven en evt prins software aanschaffen zodat de vsi installatie het ook bij hogere drukken beter kan bij houden.
Koppeling aanpassen/vervangen
inlaatspruitstuk nog een keer poorten en evt. de cilinderkop
Misschien nog een keer een 19t erop als ik deze voor een schappelijke prijs aan kan komen.
Verder moet de auto dagelijks gebruikt kunnen worden en voor de familie beschikbaar zijn.