Terug naar Volvo, maar welk type?
Terug naar Volvo, maar welk type?
Ik heb tot zo'n vijf jaar geleden lange tijd Volvo V40 op LPG gereden. Dit naar alle tevredenheid. Fast forward naar vandaag: na een teleurstellend Audi A3 G-tron avontuur, heb ik besloten om terug te keren naar Volvo. Op advies van een buurman de laatste weken druk op zoek geweest naar een goede S70, waar ik LPG in zou laten bouwen. Die stoelen zitten werkelijk fenomenaal. Totdat iemand anders mij op de 960 attendeerde. Een proefrit gemaakt (3.0 V6) en toch wel verliefd geworden op de rij-ervaring. Wat een machine!
Morgen heb ik nog een afspraak staan om bij een S70 (handbak) en andere 960 te gaan kijken, waarna ik waarschijnlijk een keuze ga maken. Op de valreep dus nog dit bericht, wellicht dat iemand mij nog van bruikbare adviezen kan voorzien. Er zijn ruwweg drie opties:
- S70 (2.5, aut)
- S70 (2.5, handbak)
- 960 (3.0, aut)
Na een poos CVT (lawaaiig, maar natuurlijk volledig vloeiend qua 'schakelen') en S-tronic te hebben gereden, ben ik best verwend geraakt. Gevolg is dat ik niet erg onder de indruk was van de automaat van Volvo. Ook niet van de Saab 9-3 die ik heb proefgereden, overigens. Uitzondering was de Toyota Camry 2.2, wat ook een serieuze kanshebber is geweest. Die automaat vond ik bijna vergelijkbaar met de S-tronic. Groot compliment aan Toyota. Moraal van het verhaal: aangezien het een Volvo wordt is een automaat geen voorwaarde meer. Tenzij er een slijtage-reden is om pertinent niet voor een handbak te kiezen, natuurlijk (of vice versa, wat dat betreft). Dat hoor ik dan heel graag.
Andere overweging is het motorblok. Hoewel ik de S70 ook heerlijk vond rijden, kwam deze duidelijk wat power te kort bij het op snelheid komen. Vanaf dat punt geen enkel probleem; zat power ervaren, ook bij accelereren. Maar het haalt het (natuurlijk) niet bij een 960. Daar hoef ik verder niet veel over te schrijven; die motor vond ik ronduit indrukwekkend.
De stoelen zijn een belangrijk punt. De S70 wint het m.i. qua zitcomfort en dat is toch wel een erg belangrijk onderdeel als je veel km's maakt. Ook heeft de S70 stoffen stoelen (met leder-accenten) en de 960 volledig leder. Dat laatste zal vast chiquer zijn, maar ik prefereer de stof/leder-variant. Zou ik t.z.t. een S70 stoel in de 960 kunnen zetten?
Ander punt t.a.v. de stoelen is de elektrische bediening. Prachtig natuurlijk, maar door dat systeem allemaal wat hoger. Gevolg: ik pas er maar net in. Bij de S70 gaat dat beter, zal toch een cm of 5 schelen, schat ik in. Ook in de 960 zit ik wel vrij, maar het houdt niet over.
Qua degelijkheid en betrouwbaarheid zal ik met beide auto's goed zitten, vermoed ik? Het idee is om ze minstens tot 500K km te gaan rijden. Zolang ik ze goed onderhoud, moet dat geen probleem zijn?
Tot slot de financiële kant van het verhaal. De 960 is in aanschaf een stuk duurder (dubbel tot driedubbel t.o.v. de S70) en de LPG-installatie ligt hoger (i.v.m. de 6 cilinders). Ook valt de 960 een klasse hoger qua wegenbelasting (€ 156 per jaar). De verzekering scheelt niet veel (+/- € 40 per jaar). Goed € 200 per jaar meer aan vaste lasten dus. Het gebruik lijkt voor de 960 iets hoger te liggen (door gewicht en motor?). Wel moet ik zeggen dat ik een (zeer) rustige rijder ben; een echte cruiser. Vind het ook een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Waarschijnlijk zullen beide auto's zo rond de 1:10 (benzine) liggen?
Als dat het geval is, dan heb ik die € 200 er wel voor over. De 960 is echt weer een stap omhoog vanaf de S70 en het idee dat ik hem misschien wel 10 jaar ga rijden maakt dat ik het de initiële extra uitgave wel waard vind.
Tot zover mijn overwegingen. Hoewel het allemaal wat last-minute is, ben ik toch benieuwd naar jullie gedachten over bovenstaande. Alle meedenken en advies is me welkom!
Groeten,
Sjoerd